Brev

Selvmordstal er

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det lyder til, at du har det rigtig svært længe og det nu er ved at være for meget for dig. Så det er godt du skriver til os, og virker klar til at det skal bliver bedre for dig. Jeg vil prøve at besvare dit brev, så godt som jeg kan.

Når man har det svært, så er det vigtig at tale med nogen om det. Du skriver, at du ikke taler godt med dine forældre. Kan du komme i tanke om nogen du taler godt med eller kunne tale eller skrive med? Måske en lærer på din skole, en nabo, en venindes mor, nogen i den familie eller er der mon en person, du tænker på…?

Du nævner, at du har angst. Jeg tænker derfor at du allerede har haft kontakt til en læge og en psykolog? Hvis ikke, så ville det være godt for dig at tage til lægen elle ringe og få en snak (lægens oplysninger står på dit gule sundhedskort). Lægen er vant til, at tale med folk der ikke har det godt. Det er også lægen som kan henvise dig videre til de rette folk, som kan hjælpe dig med at få det bedre. Hvad tænker du om det?

Jeg har talt med mange børn der har cuttet, og på anden vis ikke haft det godt. Det er ikke rart at have det sådan, men det er muligt at få det godt igen. Selv om det er hårdt, så er det også kampen værd. Noget af det vigtigste til at kunne få det bedre – Det er troen på, at det kan lykkes. Du virker stærk, så jeg er overbevist om, at du er klar til at opnå en ændring nu. Er det korrekt?

Der er også nogle ting, som du måske selv kan gå igang med at ændre, så du får det bedre.  Jeg tænker i første omgang på tre ting:

  1. At du skal spise god mad – helst tre gange om dagen.
  2. At du skal have nattesøvn 8-10 timer, så du er udhvilet.

Både mad og søvn er et rigtig vigtig grundlag for at have det godt. Mangel på mad og søvn er med til at stresse og det tærer på overskuddet generelt.

3. At du skriver til en lærer, når du ikke kommer i skole

Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at du skrev til en lærer på intra, hvorfor du ikke kommer i skole. Gerne hver gang. På den måde er der en lærer, der ved noget om, hvorfor og hvordan du har det. En lærer som også skal hjælpe dig. Det er nemlig vigtigt, at du får hjælp med de ting, som kæmper med og prøver at løse selv. Det er for hårdt i længden, og jeg er bekymret for, at du ikke holder til det. Derfor håber jeg, at du vil tage et skridt mere mod hjælp og støtte. Du har nemlig ret til at have det godt og få hjælp. Det kan være lægen, læreren, kommunen andre voksne omkring dig. Dine forældre kan også hjælpe med, at du får hjælp, hvis de er i stand til det?

Du kan også ringe eller skrive ind til os, også når du har det svært med tanker om selvmord eller andre ting, som presser sig på. Her kan vi lytte og også tale mere om, hvordan du kan få det bedre og hvordan vi kan hjælpe dig med at kontakte kommunen.

Du kan få hjælp fra en voksen fra BørneTelefonen, en bisidder. En bisidder snakker med dig og hjælper dig med at snakke med din kommune, og om den hjælp, du har ret til. Hvis det er noget for dig, kan du læse også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen

Det er så stærkt, at du gerne vil have hjælp til at få det godt. Jeg tror på, at du er på vej til at gøre noget godt for dig selv.

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os her på BørneTelefonen 116111 – det er gratis og anonymt.

Du ønskes alt det bedste

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

 

 

 

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat