selvmord tænker

Hej
Jeg har rigtig ondt i mave vær dag Jeg vil bare dø jeg snakke ike med kin mor mere fordi hun gider mig ikke alle er sure på mig har det ikke godt med mig selv mere ved ikke hvem jeg er og hvad jeg vil hjælp mig vil bare dø.

fra den ked af det pige

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år.

Det er rigtigt godt, at du har fået sat dig, og skriver ind til BørneBrevkassen Jeg vil prøve at give dig nogle forslag til, hvem du måske kan have glæde af at tale med, da du tydeligt giver udtryk for, at du ikke har det godt.

Jeg bliver bekymret for dig, når du skriver, at du ønsker at dø. Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt for dig at få hjælp fra en voksen, sådan at der er en der kan hjælpe dig til at få det bedre.

Jeg tænker, at du ikke rigtigt får sat ord på, hvorfor du er så langt nede, at du har lyst til at dø. Jeg tænker på, om det kan være første skridt på vejen til at få det bedre, at du får sat ord på, hvad det er der gør, at du har det så svært, som du fortæller.

Du skriver, at du ikke kan tale med din mor om, hvordan du har det. Kunne der måske være andre i din familie, som du føler dig fortrolig med, og som du kan tale med. Hvad med din far eller måske en moster, tante eller anden i familien, som du føler du har det godt sammen med og som kan lytte dig.

Måske kan du skrive til en i familien og fortælle mere om, hvad det er, der gør det svært for dig.

Det kan måske også være, at det var en god ide at tale med din skoles sundhedsplejerske. Du fortæller, at du har ondt i maven, jeg tænker på, om det kommer af, at der er mange ting som er svære for dig. I den alder du har lige nu, sker der rigtig meget med din krop og dine følelser. Hele den måde du reagerer på tingene på, er i forandring.

Du kan måske opleve pludselig at være trist eller ked af det, uden egentlig at kunne finde ud af hvorfor. Alligevel kan det måske være en god ide at få talt om det med nogen. Måske kan det være en lærer, du har det godt med, og som kan lytte til dig og hjælpe dig. Måske kunne du vise en lærer dit brev til BørneBrevkassen..?

Jeg tænker også på, at det kunne være en god ide for dig at prøve Børns Vilkårs UngeChat, hvor der sidder nogle rådgivere, som du kan tale med og som kan lytte til dig. Det var måske også en mulighede at du ringer til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe til BørneTelefonen og du kan være anonym.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.