Brev
Selvmord – Selvskade
Hej BB. Jeg er 14 år og er cutter. Jeg føler, at ingen kan sætte sig ind I hvordan jeg har det – De prøver selvfølgelig, men de forstår mig bare ikke..
Hverdag låser jeg mig inde på mit værelse, og sover for det meste smerten væk. Og for noget tid slog det mig. Hvis jeg bare vil sove, så hvorfor ikke bare lave selvmord? Selvmord er måske den rette vej, jeg kan bare sove foraltid og behøver ikke, at bekymre mig om andre og deres problemer?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev hvor du fortæller, at du cutter og tænker at det hele ville være nemmere, hvis du begik selvmord.
Jeg er rigtig glad for at du har skrevet ind til os.For det, at du skærer i dig selv og tænker på at begå selvmord er to ting man skal tage meget alvorligt. Jeg synes det er rigtig flot af dig, at du har skrevet herind. Jeg ved, at der er mange som synes det er rigtig svært at skulle fortælle om hvordan de har det, så det synes jeg er rigtigt modigt af dig!
Du fortæller i dit brev, at du ikke føler at andre kan sætte sig ind i hvordan du har det selvom de prøver. Det giver mig det indtryk, at du har fortalt nogen om at du skærer i dig selv og/eller hvordan du går og har det, er det rigtigt..? Jeg tænker, at det kan være en rigtig god idé, hvis du finder en du stoler på, som du kan snakke med. Det kan for eksempel være din mor, en bedstemor, din klasselærer eller måske en venindes mor. Jeg ved at der er mange som synes det kan være rigtig svært at skulle fortælle om svære ting, så måske det kan være en hjælp hvis du skriver et brev i stedet, eller måske bruger det brev som du har skrevet ind til os. Hvad tænker du om den idé?
Jeg ved, at det for andre kan være rigtig svært at sætte sig ind i hvordan du har det, når de ikke selv har prøvet det. Måske de kan finde noget hjælp til bedre at kunne forstå dig, ved at læse inde på www.lmsselvskade.dk ? Du kan også selv læse en masse om hvordan andre har tacklet det at skære i sig selv. Selvom andre måske ikke forstår dig, kan det være rigtig rart, at få talt ud om hvordan man har det og alle de tanker man går og tumler med.
Du slutter dit brev med at fortælle at selvmord måske bare ville være det nemmeste, fordi du så ikke behøver at bekymre dig om andre og deres problemer. Men du kommer ikke ind på, hvad det er for nogle andre og hvilke problemer det er der fylder så meget hos dig..?? Måske er det problemer, som du slet ikke skal bære ansvaret for? Men, tale med nogen som hjælpe de andre med problemerne
Hvis du har lyst til at snakke med en af de søde rådgivere på BørneTelefonen, er du meget velkommen til at ringe eller sms'e på 116 111  - du kan også logge på UngeChatten. Her er der mulighed for, at fortælle lidt mere om hvad problemerne handler om, og sammen finde hvilke veje der kunne hjælpe. Det håber jeg, at du har mod på...?
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.