Brev
Selvmord, selvskade og mobning/drilleri
Jeg har fundet mig en rigtig god veninde på nettet, som jeg skriver virkelig meget med. Vi er blevet rigtig tætte veninder og stoler fuldt ud på hinanden. Vi bor forskellige steder i Danmark og har aldrig et hinanden før, men derfor er vi stadig rigtig rigtig gode veninder.
Hun har det ikke altid særlig godt i hverdagen. Hende far er alkoholiker og drikker i weekenderne, det kan få hendes forældre til at skændes og så bliver hun bange for om de måske går fra hinanden engang. Hun føler det er hendes skyld og gør ting ved sig selv pga. det. F.eks har hun for nogle måneder siden taget flere piller end man anbefaler at tage, hun har skåret i sig selv flere gange og… Hun har gjort få selvmordsforsøg. Hun har flere gange sagt at hun ikke ønsker at være her mere. Det gør virkelig ondt at hun siger det. Jeg kan ikke leve uden hende, hun er mit liv nu.
Her for nogle dage siden skete endnu en ting; hun opdagede en hade siden mod hende på Facebook. Hendes tidligere veninde har oprettet en klub der skriver alle mulige ting om min veninde. De har lagt billeder ud af hende og gør hende til grin. Dér går stregen *** for mig! Hun sagde meget bestem at hun ville væk fra alting at hun ville dø! Det er svært at få alting forklaret godt nok, men jeg håber det er nok til at i kan komme med et svar der hjælper!Nu til min spørgsmål: Hvad kan jeg gøre? Hvad skal jeg gøre? Hvordan kan jeg stoppe det? – Jeg kender hende jo ikke i virkeligheden og hun vil ikke fortælle det til hendes forældre.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev, og tillykke med at du har fundet en god veninde på nettet. Det lyder til, at du har stor glæde af, at have mødt en du kan betro dig til, og som også betror sig til dig.
Jeg ved jo ikke om I har planer om, at I skal mødes, men jeg fornemmer helt klart, at du tager dit nye venskab meget alvorligt, og at det fylder meget i dit liv.
Der hvor det bliver vanskeligt for dig, er at det viser sig, at din veninde har rigtig mange problemer at slås med. Som den gode og omsorgsfulde veninde du er, vil du jo gerne hjælpe hende. I bor ikke i nærheden af hinanden, og du kender ikke venindens netværk, derfor kan du jo heller ikke vide, hvem der kan hjælpe hende.
Men jeg synes, du skal foreslå hende, at hun henvender sig til en voksen, hun har tillid til. Det kan f.eks. være en lærer, et familiemedlem, sundhedsplejersken, hendes læge, eller en anden voksen, som kan hjælpe hende. Prøv at få hende til at tænke over, om ikke der skulle være en hun kan henvende sig til.
Jeg tror desværre, hendes problemer er alt for massive til, at I to kan løse dem sammen. Derfor er det vigtigt, at du støtter hende, og er der for hende, men samtidig presser på for at hun skal opsøge hjælp.
En god ide kunne måske være, hvis du foreslog hende at ringe til BørneTelefonen på 111 116 , hvor der er søde voksne som kan råde og vejlede hende. Som du nok fornemmer, vil jeg ikke rådgive omkring de konkrete problemer som din veninde har. Men jeg håber at hun med din støtte, selv finder modet til at opsøge den hjælp hun har brug for.
Hvis hun slet ikke vil have, at andre skal vide det (bortset fra dig), så tror jeg, du skal overveje om ikke du skulle bede en voksen du kender om at hjælpe med at tage affære..? Måske kan den voksne fx. via Facebook finde ud af, hvem hun er og kan så kontakte hendes kommune og fortælle om din bekymring for hende. Jeg tænker nemlig at hun har brug for hjlælp også selvom hun har svært ved at betro sig til nogen.
Din veninde er heldig, at hun har fundet dig, jeg er sikker på at det har en stor betydning for hende, når nu hun har det så svært. Men samtidig skal du huske at passe på dig selv, og ikke føle at du har hele ansvaret for at få din veninde til at blive glad igen. Du lyder til at være en omsorgsfuld pige med overskud til at bekymre sig om andre, og det skal du endelig blive ved med ! Kærlig hilsen Børnebrevkassen.
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.