Selvmord, selvskade og mobning/drilleri

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev, og tillykke med at du har fundet en god veninde på nettet. Det lyder til, at du har stor glæde af, at have mødt en du kan betro dig til, og som også betror sig til dig.

Jeg ved jo ikke om I har planer om, at I skal mødes, men jeg fornemmer helt klart, at du tager dit nye venskab meget alvorligt, og at det fylder meget i dit liv.

Der hvor det bliver vanskeligt for dig, er at det viser sig, at din veninde har rigtig mange problemer at slås med. Som den gode og omsorgsfulde veninde du er, vil du jo gerne hjælpe hende. I bor ikke i nærheden af hinanden, og du kender ikke venindens netværk, derfor kan du jo heller ikke vide, hvem der kan hjælpe hende.

Men jeg synes, du skal foreslå hende, at hun henvender sig til en voksen, hun har tillid til. Det kan f.eks. være en lærer, et familiemedlem, sundhedsplejersken, hendes læge, eller en anden voksen, som kan hjælpe hende. Prøv at få hende til at tænke over, om ikke der skulle være en hun kan henvende sig til.

Jeg tror desværre, hendes problemer er alt for massive til, at I to kan løse dem sammen. Derfor er det vigtigt, at du støtter hende, og er der for hende, men samtidig presser på for at hun skal opsøge hjælp.

En god ide kunne måske være, hvis du foreslog hende at ringe til BørneTelefonen på 111 116 , hvor der er søde voksne som kan råde og vejlede hende. Som du nok fornemmer, vil jeg ikke rådgive omkring de konkrete problemer som din veninde har. Men jeg håber at hun med din støtte, selv finder modet til at opsøge den hjælp hun har brug for.

Hvis hun slet ikke vil have, at andre skal vide det (bortset fra dig), så tror jeg, du skal overveje om ikke du skulle bede en voksen du kender om at hjælpe med at tage affære..? Måske kan den voksne fx. via Facebook finde ud af, hvem hun er og kan så kontakte hendes kommune og fortælle om din bekymring for hende. Jeg tænker nemlig at hun har brug for hjlælp også selvom hun har svært ved at betro sig til nogen.

Din veninde er heldig, at hun har fundet dig, jeg er sikker på at det har en stor betydning for hende, når nu hun har det så svært. Men samtidig skal du huske at passe på dig selv, og ikke føle at du har hele ansvaret for at få din veninde til at blive glad igen. Du lyder til at være en omsorgsfuld pige med overskud til at bekymre sig om andre, og det skal du endelig blive ved med ! Kærlig hilsen Børnebrevkassen.

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.