Selvmord, piller

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år!

Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp, for jeg kan høre, at der er nogle ting i dit liv, som er rigtig svært i øjeblikket. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.

Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af, at du har mistet din kæreste efter så lang tid. Det er altid hårdt at miste en, man holder rigtig meget af. I sådanne situationer kan det føles som om, at man mister alt livsmodet for en tid, og ja, som du beskriver som om man har mistet sit hjerte. Den følelse opstår også, fordi du holder rigtig meget af ham, og det mærker du for alvor nu, hvor han har slået op med dig.

Hvis jeg et øjeblik skulle sætte mig i hans sted, tænker jeg, at han sikkert også er rigtig ked af det. Måske havde han slet ikke lyst til at slå op med dig, men gjorde det, fordi han blev så ked af det og vred over, at du var kommet til at være ham utro. Måske følte han ikke rigtig, at han kunne gøre andet. At forlade dig, er også en måde hvorpå han fortæller dig, at du har såret ham, og ikke har givet ham den troværdighed man forventer af hinanden, når man er kærester.

Ud fra det du skriver, forstår jeg, at du fortryder, at du kom til at være ham utro. Hvis du ikke allerede har gjort det tænker jeg, at det ville være en god idé, hvis du kunne fortælle ham, at det ikke var din mening, at såre ham ved at være sammen med en anden, og at du virkelig fortryder det, du har gjort. Jeg synes også, det er vigtigt at du fortæller ham, at du godt ved, at det var forkert gjort af dig. Hvis han ikke har lyst til at tale med dig i øjeblikket, kunne du måske skrive et brev til ham, hvor du undskylder for det, du har gjort, og skriver, at du godt kan forstå, at han er vred. Fordelen ved et brev er, at man kan læse det mange gange, hvis man har brug for det. Jeg tror, at det vil betyde meget for ham, hvis du gør meget ud af at sige eller skrive, at du godt ved, at du har gjort noget meget forkert, og at du savner ham rigtig meget, og har svært ved at undvære ham i dit liv, hvad tænker du mon om den ide?

Når man er blevet såret og føler sig svigtet af en man holder af, betyder det meget, at personen (dig), undskylder, viser forståelse for hans følelser, fortryder, og beder om tilgivelse. På denne måde tænker jeg, at du kan vise ham, hvor meget han betyder for dig, og dermed få hans opmærksomhed. Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af det, men jeg tror det er meget vigtigt at du tænker på, at han også er rigtig ked af det.

Men jeg tænker, at du også må respektere, at han har brug for at være sur og ked af det i et stykke tid. Han har måske brug for at lægge lidt afstand til dig, og tænke over, om han kan tilgive dig, at du var utro. Måske spekulerer han også på, om han kan stole på dig i fremtiden, hvis han tog dig tilbage. Jeg synes derfor, at du skal skrive brevet til ham, hvis han ikke har lyst til at snakke, og så vente til at han svarer dig – også selv om han ikke svarer med det samme.

Når jeg læser dit brev, får jeg en forståelse af, at du også savner opmærksomhed fra din familie. Jeg tænker på, om der er en i din familie, fx en af dine forældre, en bedsteforælder, onkel eller tante, som du kan snakke med om det? Nogle gange kan det hjælpe rigtig meget, at få sat ord på det, der fylder for en. Ord kan også meget bedre beskrive, hvordan man har det, og hvad man savner fra sin familie end handlinger, som fx at spise piller. Måske ved din familie ikke, at du savner opmærksomhed, eller hvilken form for opmærksomhed. Selv om man kan synes, at det er åbenlyst, hvad man har brug for fra sin familie, kan det alligevel være svært for dem at ’gætte’ hvordan du har det, eller hvad du tænker. Man kan meget bedre forstå hinanden, hvis man forsøger at sætte ord på det.

Hvis du savner, at lave noget sammen med din familie, kan du måske også foreslå dem, at I laver en hyggeaften, hvor I spiller spil eller noget andet. I kunne måske også tage på en tur et sted hen. Det kunne fx være en gåtur i en park eller et andet naturområde. Sådan et sted kan I sikkert også få nogle rigtig gode snakke, og du kan måske spørge ind til, hvorfor de ikke vil acceptere, at du har en kæreste. Måske er der noget, de er bekymrede for?

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du snart får det rigtig godt igen.

Hvis du har brug for at tale med en rådgiver om nogle af de ting, jeg har skrevet til dig, er du meget velkommen til at ringe eller sms’e til Børnetelefonen på 116 111. Du kan også logge ind på chatten ved at gå ind på Børnetelefonens hjemmeside på

www.bornetelefonen.dk

.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.