Brev
Selvmord og vold
Hej BB
Jeg er en pige på 11 år og er meget deprimeret.
Jeg har det rigtig dårligt i min familie og jeg hader det bare..
Jeg er af anden etnisk baggrund men født i Danmark.. Min far arbejder i udlandet som tolk og det gjorde han siden jeg var 6 år.. Jeg ser ham meget sjældent men jeg er ligeglad.. Han skal altid bestemme over os alle og denne her sommer skete der noget brutalt..
Vi var taget til et land hvor han havde købt et hus og vi skulle være der hele sommeren.. Han sad klistret til hans telefon hele natten og sov hele dagen.. Den 10. dag vi var der havde vi været ude og handle.. så lagde jeg varene på plads.. Så blev min far lige pludselig vildt sur og råbte: “Hvem har lagt de her varer så grimt!!!!!” Så sagde min storesøster: “Det er ikke mig det er _______ (mit navn) ” også begyndte han lige pludselig at slå hende! Så sagde min mor: Hold så op og sid på din telefon og bliv rolig!!” Så begyndte han at begå vold mod min mor..
Der skete en masse shit og vold og jeg pasede på min 8 måned gamle lillebror i stuen mens de blev tæsket.. (han er 10 måneder nu.) jeg var bange og kunne ikke gøre noget.. Ellers ville jeg blive tæsket..
Da det (på en måde) var overstået sagde min mor vi skulle pakke vores ting gå.. Vi gjorde som hun sagde fordi vi gad ikke være dr meget længere..
nu er det en halvanden måned siden vi skred og han er stadigvæk ikke kommet og sagt undskyld eller noget.. Han siger alt mulig til mig på moblien og truer og alt muligt andet.. jeg blokerede ham bare til sidst..
Jeg har fortalt min bedste ven det og hun siger jeg burde søge hjælp men jeg tør ikke ..
for to år siden løb nogle af mine voldsproblemer ud og kommunen afholdt et møde med mig og min lærer som bisidder.. Jeg løj for dem fordi jeg ville ikke i plejefamilie som jeg fik at vide jeg ville blive taget hen til..
Jeg vil gerne dræbe mig selv nu.. altså der er intet tilbage.
Jeg vil gerne få hjælp men min mor er bange for at vores liv bliver ændrer eller at noget andet voldsomt sker… så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. jeg vil gerne dø.
Men please hjælp mig.
Min søster og jeg ved også at min far er min mor utro..
Hilsen den deprimeret pige på 11 år.. 🙁
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tusind tak for dit brev. Det er rigtig godt, du har skrevet, for det er tydeligt, at du og din familie har brug for hjælp.
Jeg synes, det er klogt af dig, at du har blokeret din far. På samme måde var det også fint, at I tog væk, da din far blev voldelig. Jeg bliver imponeret over, at du i den situation kunne passe på din lillebror, samtidig med du var bange. Det fortæller mig, at du er en pige med en kæmpe styrke.  Du holder også fast i, at du gerne vil have hjælp. På den måde bliver du også en kæmpe styrke for din familie. Hold op hvor er du stærk og sej.
Du fortæller, at du løj overfor kommunen, fordi du ikke ville i plejefamilie. Jeg tænker, at du sikkert blev bange for at komme væk fra din mor? Det sker nogle gange, at et barn kommer i en plejefamilie, hvis det er den bedste løsning. Men det sker sjældent. Og dem du taler med fra kommunen skal også lytte til dig, og hvad du gerne vil.
Jeg tænker, at du og din familie står i en rigtig svær situation nu. Derfor er det en god ide igen at tale med kommunen. Kommunen kan nemlig hjælpe både dig og hele din familie, så I får det godt.
Kender du bisidderordningen i Børns Vilkår? Hvis ikke så kan du læse om den her https://bornsvilkar.dk/radgivning/bisidning/bisidning
De bisiddere, man kan få hjælp fra her, kender reglerne og kan være med til at sørge for, at der også bliver hørt på, hvad du gerne vil. Vores bisiddere hjælper mange børn og unge med at gå til møder i kommunen. Derfor ved de også, at det er helt normalt, at man kan være bange for at fortælle, hvad der sker i familien. Du kan ringe til BørneTelefonen på 116111 og tale med en voksen om, hvad bisidderne kan gøre for dig.
Hvad tænker din storesøster om at få hjælp? Kan I tale samen om det? Måske kan I sammen læse om bisidderordningen eller ringe til BørneTelefonen?
Du fortæller, at du gerne vil have hjælp, men at din mor er bange for det. Ligesom der er en BørneTelefon er der også en ForældreTelefon. Den har nummer 35555557. Det kan være, din mor er usikker på, hvad hun skal gøre, og hvad der kan ske. Hvis hun ringer til Forældretelefonen, kan hun få støtte og mere viden om, at hun faktisk kan få hjælp, ved at fortælle om det. Du og din mor kan læse mere om ForældreTelefonen her https://bornsvilkar.dk/radgivning/foraeldretelefonen/foraeldretelefonen
Det er meget svært at stå alene med grimme og ubehagelige oplevelser, som du gør. Og jeg ved, det kræver mod at bede om hjælp. Det er derfor stærkt af dig, at du har fortalt det til din bedste ven. Og også tidligere har talt med din lærer. Kunne det være rart for dig at tale med din lærer igen? Måske vise ham eller hende dit brev og mit svar?
Det, der er sket i din familie, sker desværre i nogle familier. Og det er rigtig hårdt for børnene. Jeg håber derfor, at du får taget mod til dig og får bedt om hjælp. Så følelsen af depression kan blive mindre og til sidst forsvinde helt.
De varmeste tanker fra BørneTelefonen