Selvmord og selvskade, vil dø

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tusind tak for dit brev. Jeg er meget enig med dig i,
at du har brug for hjælp, og derfor er det rigtig godt, at du har skrevet til
BørneTelefonen.

Når man har selvmordstanker, er det ofte et udtryk
for, at man ønsker en forandring i sit liv, og at man forsøger at udtænke en
måde, som kan stoppe den smerte, man oplever. Du fortæller ikke, hvad det er,
der gør, at du ikke har lyst til at leve længere, men uanset hvad du kæmper
med, er der hjælp at hente.

Det er meget vigtigt, at du fortæller en voksen,
hvordan du har det. Det kan være din mor eller far, en lærer, din venindes mor,
skolesundhedsplejersken eller en helt anden, som du har tillid til. Fortæl ham
eller hende, at du har selvmordstanker og gør skade på dig selv, og at du
ønsker deres hjælp til at få det bedre. Hvis det er svært at sige, kan du også
vise dem dit brev. De voksne skal sørge for, at du får hjælp.

Måske er der en særlig grund til, at du ikke allerede
har fortalt det til en voksen, du kender. Hvis det er tilfældet, synes jeg, at
du skal ringe til BørneTelefonen på telefonnummer 116111, så vi kan hjælpe dig
med at finde ud af, hvad du skal gøre.

Der er flere muligheder for at få professionel hjælp
og støtte, når man har det som dig. Der er også flere steder, hvor du kan
henvende dig anonymt. Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade (LMS)
er én mulighed. Du kan se deres tilbud her:http://www.lmsnyt.dk/saadan-faar-du-hjaelp/

Jeg vil også anbefale dig at besøge Børneportalens
hjemmeside, hvor du kan finde gode råd: http://boerneportalen.dk/psykisk-saarbar.aspx

Jeg håber inderligt, at du hurtigst muligt vil række
ud og bede en voksen om hjælp, så du kan få det bedre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.