Brev
Selvmord og død?
Køre brevkasse,
Jeg har oplevet meget død og angst. Før i tiden ville jeg aldrig have tænkt på selvmord, men nu tænker jeg på om jeg skal hoppe ud foran en bil, eller springe ud af en kørende bil.
Jeg bliver nød til at holde mine hænder ned når vi køre i bil fordi at jeg tror jeg kommer til at åbne, er der noget galt med mig???
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Tusind tak for dit brev! Jeg tænker, at det må være svært at gå med dine tanker. Derfor er jeg rigtig glad for, at du skriver herind.
Du fortæller, at du har oplevet meget død og angst. Har du mon snakket med en voksen eller andre omkring det? Det kan være svært at fortælle et andet menneske om disse tanker. Men du har allerede taget hul på det ved at skrive herind. Det er bare super godt gået!
Jeg kan forstå, at du også får selvmordstanker. Dette er meget alvorlige tanker, og det er meget vigtigt, at du får fortalt det til en voksen. Er der mon en voksen, du er tryg ved at tale eller skrive med? Måske din mor eller far? En lærer? Eller en anden, som du tænker på?
Denne voksen kan hjælpe dig til at få noget hjælp. Og i første omgang tale med dig om;
• hvorfor tankerne om selvmord dukker op og
• hvad I sammen kan gøre for, at de ikke dukker op og hvilken hjælp, du har brug for
Det kan f.eks. være, at I kan snakke med din læge. Din læge ved nemlig, hvilken slags hjælp du kan få. Det er i hvert fald vigtigt, at du får noget hjælp. Det er nemlig ikke meningen, at man skal gå rundt og have det, som du har det.
Du spørger i dit brev, om der er noget galt med dig. Jeg vil derfor gerne fortælle dig, at alle mennesker kan få det skidt og få meget triste tanker. Men jeg kan høre på dit brev, at du ikke har det godt. Derfor håber jeg meget, at du vil søge noget hjælp.
Ved at skrive herind viser du mig, at du gerne vil have det bedre. Du viser mig også, at du er modig. Jeg håber derfor meget, at du vil bruge dette mod til at snakke med en voksen. Hvis du synes, det er svært, så kan du overveje at vise dem dit brev?
Du har nemlig skrevet et rigtig fint brev her til BørneTelefonen. I dit brev er du rigtig god til at fortælle, hvordan du har det. Hvis du gerne vil have hjælp til, hvordan du kan snakke med en voksen. Så kan du også ringe ind til BørneTelefonen 116111. Vi vil meget gerne snakke med dig!
Jeg håber meget, at du kan bruge dette svar og ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen