Brev
selvmord/ løb hjemmefra
Min familie er enlig en god en, det er mig den er gal med. Kan mærke de elsker min søster mere end mig.
Men er 100p på det en af tingene kommer til at ske idag eller imorgen.
Da det er det helt rette tidspunkt.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng.
Jeg håber virkelig, at du ikke har begået selvmord eller er løbet hjemmefra. Men at du kan læse mit svar til dig og få hjælp til at få det bedre.
Jeg vil først og fremmest slå fast,at der bestemt ikke er noget galt med dig eller dine følelser og tanker.
Vi alle har ret til at have de følelser, tanker og opfattelser, som vi nu har. Og vi har ret til at ytre os om det, som fylder allermest inderst inde. Det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at andre ”udefra” skal kunne forstå ens følelser, tanker og opfattelser. Det er heller ikke altid, at andre er enige i ens holdninger.
Du beskriver, at du har en følelse af, at dine forældre elsker din søster højere end dig. Og det er så fint, at du nu sætter ord på og fortæller mig om det. Jeg kan ikke tage den følelse eller opfattelse fra dig, men blot lytte og acceptere, at du har det sådan. Det samme kan dine forældre eller nære omsorgspersoner gøre.
Mit håb kunne være, at du får åbnet op for, hvordan du har det. Det kan enten være til dine forældre selv, til en god vens forælder eller måske til en lærer eller en anden voksen, som du føler dig tryg ved.
Du vil nok opleve, at det ”letter” dit hjerte at få delt dine følelser, og at det er rart, at blive lyttet til.
For at dine forældre kan blive mere opmærksomme på din følelse af, at de elsker din søster højere end dig, bliver de nødt til at kende til denne følelse. Du kan få støtte af den voksne, som du betror dig til. Måske kan den voksne tage en snak med dine forældre eller være tilstede, når du selv fortæller dine forældre om, hvordan du har det.
Det kan for nogle unge også føles nemmere at skrive om deres følelser og tanker i et brev. Måske du kunne finde frem til de eksempler, hvor du særligt får følelsen af, at dine forældre elsker din søster højere end dig? Skriv gerne alle eksempler ned i brevet og så kan du aflevere det til dine forældre.På den måde for de mulighed for at forstå, hvordan ud har det – og I kan måske snakke om, hvordan de ser det og hvordan I kan godt sammen. Jeg tænker, at det ville være muligt, når du skriver, at din familie egentlig er god. Ville du have mod på at prøve det?
Men måske ved dine forældre slet ikke, at du føler, at der gøres forskel mellem dig og din søster? At du overhovedet tænker over det. Du kan nok kun blive klogere på situationen ved at dele din opfattelse med dine forældre.
Du har også mulighed for at ringe eller smse til os på 116111, hvis du har brug for at snakke med os.
Som du måske kan fornemme på mit svar, er der altså hjælp at hente. Så jeg håber, at du nu vil kæmpe for de muligheder der er, så din din situation kan blive bedre. Når du først åbner op for dine følelser, vil du allerede tage et skridt i den rigtige retning.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen