Brev
Selvmord eller sorg?
Hej børnetelefonen
Jeg er en pige på 15 år, jeg har en kæreste som jeg rigtig rigtig godt kan lide og jeg holder virkelig meget af ham. Det er sådan at vi snart har 1 årsdag den 29 Februar, men her på det sidste har vi været oppe af skændes et par gange, og jeg er ikke særlig tryg ved at skulle skændes med ham.
Det er sådan at der er været en veninde og fortalt at han har en flirt med en anden pige og det har de den sidste stykke tid, jeg har også selv lagt mærke til at vi ikke snakker så meget sammen. Men da jeg så spurgte min kæreste om det var rigtig så sagde han nej. Det er ikke fordi at jeg ikke stoler på ham eller noget men jeg ved ikke om jeg skal tro på min kæreste eller min veninde fordi at min kæreste lød ikke sikker på det da jeg spurgte ham.
Jeg har ikke lyst til at miste ham til en eller anden pige. Men da jeg så fandt ud af det så har jeg virkelig været ked af det og jeg har tænkt på selvmord. Jeg skal lige sige at det er ikke første gang at jeg har tænkt på selvmord, en af grunden til at jeg tænker på det er at jeg så også tænker på om han så virkelig elsker mig og om han virkelig holder af mig. Eller kan han nu godt lide mig, og om at hvis det er sandt så tænker jeg også på at om han nu gør det igen.
Der har været en gang hvor han ikke var helt ærlig om en hvad hans mor sagde til ham osv. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, jeg ved virkelig ikke hvem jeg skal gå til og snakke med det om, jeg bliver os lige nød til at sige at jeg er en ret genert pige i den klasse jeg går i så jeg snakker ikke så meget eller fortæller ting til folk når der er noget galt. Når jeg tænker på selvmord så har jeg virkelig lyst til at gøre noget, og jeg har skåret i mig selv et par gange. Jeg håber virkelig at jeg kan få hjælp.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Det lyder ikke som om, at det er en særlig rar situation du befinder dig i. Godt at du søger råd!
Det er svært for mig - og dig, tænker jeg, at vide om din kæreste har haft en flirt eller ej. Dog tænker jeg, at det vigtige i din beskrivelse af jeres situation er, at du selv har bidt mærke i, at der er nogle ting mellem jer, der har forandret sig, blandt andet jeres kommunikation. Og det er måske et sted, du kan starte med at tage fat... Måske skrive et brev til ham omkring dine tanker om situationen...?
Når det så er sagt, så tænker jeg, at det er trist, at du har overvejet selvmord og cuttet, da du er bange for at miste, usikker på om han elsker dig osv...
Der kan være mange grunde til, at man gør det - altså cutter, men i bund og grund handler det om, at selvskaden bliver brugt som en måde at løse nogle svære følelser på. Når man så fx skærer sig, kan det føles som om at man skærer smerten bort. Men den vender tilbage, og så må man skade sig selv igen.
Derfor er det så vigtigt, at du får hjælp til at løse de problematikker, som dine selvmordstanker og cutting hænger sammen med. Derfor vil jeg råde dig til at se, om du kan finde en person, som du stoler på. Det kan være en lærer, en sundhedsplejerske eller skolepsykologen på din skole? Ift. at du er genert, kan det måske hjælpe at vise personen dit brev og mit svar? Jeg ved fra andre unge, som også er generte, at det kan være en hjælp...
Hvis du skulle have yderligere behov for at få vendt nogle af dine handlemuligheder, så har du mulighed for at ringe og få en anonym snak med en rådgiver på BørneTelefonen på 116 111, eller du kan logge på UngeChatten, hvis det føles lettere at skrive.
Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive igen.
Varme hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.