Selvmord? dårlig person? Dårlige venner?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år.

Hvor er det dejligt at høre fra dig. Du går i øjeblikket rundt med en masse tanker, som du har svært ved at dele. Nu har du delt dem med mig og det er rigtig flot. Tak fordi du gjorde det.

Det er aldrig let at være den der føler sig udenfor i flokken. Men det vigtigste er, at man tør at være sig selv og ikke gå op i hvad andre tænker. Når du skriver, at du har lyst til nye venner, så er det et stort skridt. Du kan se at dine nuværende “venner” gør dig til en person du ikke kan lide at være. Det er virkelig flot, at du er nået dertil og du skal være stolt af dig selv. Du er på ingen måde en dårlig person.

Har du nogensinde fortalt en eller flere af dine venner, noget af det du fortæller mig? Måske der er en af vennerne fra gruppen, der sidder med følelser der ligner dine? Det sker faktisk oftere end man tror. Hvis ikke du føler, du kan tale med dine venner om det, kan det godt være du har ret – så er de måske ikke de bedste venner for dig? Jeg ved det ikke, men jeg synes din overvejelse omkring det er god.

At du nævner selvmord giver anledning til betænkning. Alle oplever at have perioder i deres liv, hvor de ikke har det godt. I sådanne perioder er det rigtig rart at tale med nogen om hvordan man har det. Du har kontaktet os. Det viser at du har viljen og lysten til at få det godt igen.

Jeg tænker om du har en voksen tæt på, som du kan tale med? Det kunne være dine forældre, et familiemedlem, en lærer eller en anden du taler godt med. Hvis du har svært ved at fortælle om dine tanker, kunne en mulighed være at skrive et brev. Måske denne guide kunne være en hjælp til at komme i gang: Skriv et brev.

Jeg håber at du kunne bruge dette brev til noget. Du er altid velkommen til at kontakte os igen.

Alle mennesker er forskellige – Men de sejeste er de som formår at være sig selv. Kun du er dig og du er sej!

Kærlig hilsen fra Børnetelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.