Selvmord

Hej brevkassen.

Jeg er en pige på 15 år og jeg har aldrig haft det så dårligt som jeg har nu.

Min far drikker stort set hver weekend, fordi han har rygsmerter og det tager hårdt på mig.

Min mor skælder mig hele tiden ud og skændes hele tiden med min far.

Min lillebror har ADHD og min anden lillebror er nok min bedste ven og han er nok den eneste, som holder mig i live,

Jeg lever et hårdt liv og jeg kæmper med mange ting både i hverdagene, men også i weekenderne.

Jeg sidder altid i weekenderne inde på mit værelse alene og ser Netflix, da personerne i programmerne, får mig til at få det lidt bedre.

Jeg har altid været lidt buttet og har gjort alt for at tabe mig, men intet har virket. Jeg spiser ikke ret meget i et langt stykke tid. Jeg har også sultet mig selv og jeg har gået til håndbold i 7 år, men er stoppet, da jeg tror folk tænker ‘Hvad laver den tykke pige inde på banen?’.

Jeg er nu startet i Fitness World, men tør egentlig ikke, at gå ud for døren mere.

Der er ingen som elsker mig eller kan lide mig, så hvert sekund tænker jeg på, at stoppe det her og gøre en ende på livet. Gøre en ende på rædslerne.

Jeg blev engang mobbet og det sidder stadig dybt inde i mig og jeg har altid tænkt, tænk hvis det sker igen.

Jeg kan ikke lide min krop, så hver gang min klasse og jeg skal i svømmehallen, pjækker jeg og har overhovedet ikke lyst til det.

Min familie taler altid om, hvad de vejer og de tager på stranden osv. og det får mig til at få det 100 gange dårligere.

Jeg har tit overvejet at skære i mig selv, men det vil folk kunne se, så jeg gør det på andre måder.

Jeg har et par gange prøvet at begå selvmord, men det har aldrig lykkedes.

Næste gang overvejer bare, at stikke en kniv i hjertet. Det går hurtigt og er nemt.

Jeg er ensom, bange, tyk, fed og tæt på at give op. Hver gang jeg vågner og skal i skole, får jeg ondt i maven og det ender tit med at jeg pjækker og trøstespiser. Jeg tror næsten ikke jeg kan komme længere ud.

Jeg skriver til jer, for min lillebrors skyld.

Mine forældre ved ikke noget om dette, da jeg altid har en facade oppe foran andre, men når jeg er alene, så græder jeg altid i søvne.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp. Jeg ved, at det kræver mod, så det er rigtig godt gået, at du har gjort det. Det er første skridt på vejen til at få det bedre.

Jeg kan godt forstå, at de ting, der sker derhjemme lige nu, tager hårdt på dig. Det er svært for børn og unge, når deres forældre drikker, skændes og skælder ud. Det er ikke rart for nogen at være i. Men hvor er det godt, at dig og din bror har hinanden og holder sammen.

Jeg kan godt forstå, at den mobning du tidligere har været udsat for, har sat dybe spor eller ar i dig, og jeg tænker, at det kan være medvirkende til, at du oplever at have det svært nu, og fx er bekymret for, hvad andre tænker om din krop. Der er ingen tvivl om, at mobning er noget af det mest modbydelige, man kan blive udsat for. Det ødelægger ens selvværd og selvtillid, og er meget ydmygende og nedværdigende at blive udsat for. Jeg tror, der er mange, der ligesom du oplever, at tankerne fra mobningen sidder i en længe efter det er stoppet, ligesom frygten for, at det skal vende tilbage, er svær at slippe af med. Jeg tænker på, om du har fået nogen former for hjælp fra voksne, fx AKT-læreren på din skole, sundhedsplejersken eller en skolepsykolog eller en anden som hjælper dig, til at komme dig over mobningen og de skader den har forvoldt dig? Uanset om du har fået hjælp eller ej tænker jeg, at du ikke har fået nok hjælp, eller måske har du ikke fået den hjælp, du har brug for.

Når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af, at du trækker dig mere og mere fra andre mennesker, og at frygten for, hvad andre tænker, forhindrer dig i at gøre mange af de ting, du har lyst til, som fx at gå til håndbold, i svømmehallen, tage i Fitnesscentret eller lave noget sammen med andre i weekenderne. Er det mon sådan du har det? Jeg synes det er rigtig godt, at du har fundet ud af, at personerne, i de programmer du ser på Netflix, kan få dig til at få det lidt bedre. Det kan også være en måde, at ’flygte’ lidt fra virkeligheden på, og få en lille pause fra det hele. Det er rigtig fint, at du gør det. Samtidig tænker jeg, at det også ville være godt for dig, hvis du kom ud og lavede nogle af alle de ting, du gerne vil, og godt kan lide. På den måde kunne du måske også få nogle nye venner, og få noget mere glæde ind i dit liv. Hvad tænker du om det?

Jeg ved godt, at det lige nu kræver meget mod af dig, at komme ud - men det er vigtigt, at du kommer ud og øver dig i det. Jeg ved, at det kan blive sværere jo længere tid der går. Derfor er det godt med små overskuelige ting, så det lykkes for dig stille og roligt. Prøv et øjeblik, at lukke øjnene og tænk på, hvordan det ville føles, hvis du kunne være fuldstændig ligeglad med, hvad andre tænkte om dig, og du bare gjorde, præcis hvad du havde lyst til. Hvad ville du så gøre?

Nogle gange kan ens egne tanker, om hvad andre mon tænker om én, komme til at betyde så meget på en negativ måde, så vi slet ikke har lyst til at vise os eller være sammen med andre. Men de fleste gange, eksisterer de negative tanker kun i vores eget hoved, og hvis du spurgte andre mennesker om, hvad de tænkte om dig, ville de sikkert sige noget helt andet end du forestiller dig, og sikkert også lægge mærke til nogle ting, som du slet ikke selv ser. Måske ser de en pige med rigtig flot hår, smart tøj, et flot smil, sød veninde, pige med egne meninger, følsom pige eller andre positive ting. Vi kan have en tendens til kun at lægge mærke til alt det, vi er utilfredse med ved os selv, og så kommer alle de negative tanker til at gøre os triste og kede af det, og føle, at vi ikke har lyst til at gå uden for døren, og så bliver vi endnu mere triste og kede af det. Jeg håber, at du kan følge min tanke, og at det giver mening for dig.

Jeg tænker, at det ville være rigtig godt for dig, hvis du i stedet for at tænke dårlige tanker om dig selv, lavede en liste over alle de ting, du godt kan lide ved dig selv. Måske kan du også bede din bror om at skrive en liste til dig, med alle de ting, han godt kan lide og elsker ved dig. Han ser sikkert nogle helt andre ting, end du selv ser. Når du er trist, kan du så tage listerne frem, og læse alle de positive ting om dig selv. Det får dig sikkert i bedre humør. Hvad tænker du mon om det?

Motion er en af de vigtigste ting for at kunne være glad, så jeg tænker, at det er rigtig vigtigt for dig at komme i gang igen. I forhold til din kost skriver du, at du ikke spiser noget i et langt stykke tid, og at du også har sultet dig. Det er både sundere og mere slankende, at spise mange gange om dagen – gerne en masse grønsager - da man kan komme til at spise for meget, hvis man venter med at spise til man er rigtig sulten. At sulte sig selv, er også rigtig usundt for kroppen, da den har brug for mad, for at man kan fungere, have overskud, energi og også tænke, koncentrere sig og lære noget i skolen. Hvis man stopper med at spise, så går ens forbrænding af kalorier også ned og det betyder jo, at man kan få det sværere ved at slanke sig eller holde sig sund og i form. Derfor er det vigtigt, at du spiser 3 måltider og 3-4 mellemmåltider med grønsager, kød og frugt.

Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart for dig, at din familie taler så meget om vægt, og at du ikke har lyst til at tage med dem på stranden. Måske kunne du snakke med dem om, at du ikke synes, det er særlig rart, at tale om vægt, og bede dem om, ikke at tale om det, når du er der? Eller måske endda få støtte omkring maden fra dem...Hvordan tror du, det ville være?

Du skriver, at du har overvejet at skære i dig selv, men ikke har gjort det, da det kan ses. I stedet skriver du, at du gør det på andre måder. Jeg tænker på, hvilke måder, det mon er? Som jeg skrev tidligere, tænker jeg, at du har brug for, at snakke med en voksen om, hvordan du har det -  også den mobning, du har været udsat for, de problemer der er derhjemme lige nu, med din far der drikker og skænderierne - så du kan få hjælp til at få det godt - det lyder også til, at din familie har brug for støtte til at få det godt sammen. Jeg ved, at kommunen kan hjælpe jer med familie rådgivning og din far kan få hjælp til at stoppe med at drikke - begge dele er gratis gennem kommunen. Når jeg læser dit brev, er det tydeligt at forstå, at dine forældre har brug for støtte til at lave om på tingene derhjemme, så de også kan støtte og hjælpe dig og dine søskende. Det håber jeg, at de har mod på at prøve, fx at bruge kommunens anonyme og gratis familie rådgivning.

Du skriver, at dine forældre ikke ved noget om det. Hvordan tror du, det ville være, at fortælle dem om det? Du kan evt. vise dem det brev du har skrevet til brevkassen og mit svar til dem, hvis du synes, det er lidt svært at få sagt. I brevet beskriver du det hele på en rigtig god måde. Hvis du ikke har lyst til, at fortælle det til dine forældre, er der måske en sød lærer, AKT-lærer, sundhedsplejerske eller en anden voksen, som du er tryg ved, som du kan fortælle det til, eller vise dem brevet? Den voksne kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilke muligheder der er for at få hjælp. Det kan de fx gøre ved at ringe til den kommune i bor i, og spørge om, hvordan du kan få hjælp, fx fra en psykolog eller familie terapeut. De kan også ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57, for at få et godt råd (også selv om det ikke er dine forældre, du vælger). På din skole er der mulighed for, at du gratis snakker med en skolepsykolog. Du kan spørge din lærer, en AKT lærer eller kontoret om, hvornår skolepsykologen er på din skole og så gå ned og få en snak med psykologen. Det kan også være, at der er et fast lokale, hvor skolepsykologen holder til og måske står tiderne på døren?

Hvis du har brug for det, er du selvfølgelig altid velkommen til at ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge ind på chatten på www.bornetelefonen.dk  Vi vil meget gerne snakke mere med dig og hjælpe dig til at få det bedre. Måske vil det være en idé, at du sms'er eller ringer til os, også når du har det dårligt - så kan vi snakke om, hvad du kan gøre for at få det bedre. Eller måske har du brug for at sms'e eller snakke med os, de første gange du vælger at lukke lidt ned for NetFlix og tage ud og gå en tur eller til andre aktiviteter. Det kan hjælpe at have en rådgiver i røret, hvis du bliver utryg ved at gå ud eller bare har brug for at snakke/skrive med en rådgiver. Det er helt ok og det er helt ok at sige til en rådgiver, hvis du fx har brug for en snak/sms, mens du er ude - så ved vi, det er det du har brug for og så snakker vi om det. Hvordan vil det mon være - vil det være en hjælp for dig?

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du snart får hjælp, så du kan få det rigtig godt igen.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.