Brev
Selvmord?
Hej…
Mit navn er O. jeg er snart 15 og… Jeg hader mit liv. Jeg bliver ikke mobbet eller drillet, men keg har det dårligt med mig selv. Jeg har et problem med det at være venner med nogen og jeg har det dårligt med mig selv.
Jeg er ikke god til at snakke med venner og sådan noget, nok fordi at tidligere (2-4 klasse) var det kedelidt for mig at være sammen med de andre fra klassen, så jeg fik ikke den kompetanse som ALLE andre fik, jeg prøver så godt jeg kan men jeg kan bare ikke være sammen med andre, jeg har et par gode venner, men de går i en anden klasse, så jeg ser dem kun når vi går hjem.
Jeg har det dårligt med selv… Bare jeg bliver en lille smule kritisert, tager jeg det enormt tungt, så jeg bliver ganske trist.
Mange folk fra skolen inkludre mig ikke, altså de går sjældent op og snakker til mig eller spøger om jeg vil være med til noget, det giver mig en stor alene føelse.
Jeg ved ikke hvorfor, men det kan være nogle grunde:
1: store lår, ved ikke hvorfor, ved ikke hvordan, men mine lår er meget unaturligt store til forhold til resten af kroppen.
2: udseende, kender meget godt den der setning “har i set O. når han…) Jeg ser meget dum ud når jeg gør mange ting, spiller fodbold, læser og dyrker sport, jeg har meget underbid og forsøger at holde deg tilbage, men det glemmer jeg mange gange, fordi jeg ikke tænker over det.
3: Sosialitet, som jeg sagde før, jeg er meget dårlig til at snakke med folk, og er ikke lige frem særlig sjov.
Selvmord?
Jeg tænker altid over selvmord og overvejer hele tiden om jeg burde gøre det. Jeg har siddet med en håndfuld piller i hånden og stået med en kniv peget mod brystet, men jeg kunne ikke.
Hver dag bliver det værre og værre, HJÆLP MIG!!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære O.
Tak for dit brev, hvori du rigtig fint beskriver dine tanker. Du er god til at sætte ord på dine følelser, det skal du vide. Det virker til, at der er rigtig mange svære ting, der fylder dit hoved for tiden. At gå med så mange tunge tanker ved jeg kan være rigtig udmattende , og jeg ved at mange unge også har svære perioder i deres liv. Derfor tænker jeg, at andre unge også kan få glæde af at læse dit brev. Disse meget svære perioder er heldigvis nogle, der for langt de fleste går over igen.
Du skriver, at du altid tænker på selvmord, hvilket gør, at jeg bliver bekymret for dig. Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt nogen om hvordan du har det? Ofte kan det, at fortælle nogen om de svære ting man går igennem, faktisk hjælpe. Er der mon en voksen i din omgangskreds, du føler, du kan snakke med? Det kan være en forælder, en lærer eller en helt tredje person. Hvis du synes det er svært at fortælle, kan du måske vise den voksne det brev du har skrevet til os og mit svar, det kan være en god måde at få startet en vigtig snak. Hvad tænker du om den ide? Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Du skriver, at det er svært for dig at snakke med venner. Det er faktisk rigtig forskelligt fra person til person, hvor ’nemt’ man har det med at snakke med folk. For nogen kommer det bare lige til en, og for andre kræver det lidt mere tilløb. Du skriver, at du har to gode venner fra en anden klasse. Jeg kommer til at tænke på, hvordan I blev venner? Hvad er anderledes i forhold til, hvor du står med dine klassekammerater? Kunne det være en idé at snakke med en lærer omkring det? Det er faktisk lærernes ansvar at sørge for, at alle i klassen trives.
Jeg tænker om det kan være en idé for dig at prøve at tilbringe noget mere tid med dine to venner, selvom de går i den anden klasse. Mange unge har deres bedste venner udenfor klassen. Måske kan I ses i frikvartererne eller lave aftaler sammen i weekenden. Måske du kunne finde modet til at fortælle dem, hvilke tanker du går med, så de kan støtte og måske give et par råd i forhold til at få det bedre i din egen klasse?
Til sidst vil jeg sige, at jeg håber du får snakket med nogen omkring dine tanker og at du får den hjælp du behøver til at komme videre.
Alt det bedste fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.