Brev
Selvmord.!
Hej Børnebrevkasse.
Jeg er rigtig ked af det , jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive det – vil prøve at gøre mit bedste okay? Jeg har det virkelig ikke godt – i skolen føler jeg at jeg blir holdt udenfor og drillet det er virkelig ikke rart.
Derhjemme har jeg nogen problemer med min Mor – min Far ser jeg ikke. Jeg kan virkelig ikke klare det mere! Har flere gange tænkt på at begå selvmord fordi alting bare er så svært!
Har ikke nogen jeg kan sige det til , mine lære skændes jeg tit med så dem kan jeg heller ikke sige det til. Føler mig så alene… Selvmord er snart den enste løsning. Hjælp mig!
Knus mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg er glad for at du har skrevet til os, for jeg kan godt høre, at du har brug for hjælp til at få det bedre.
Du fortæller, at du bliver drillet og holdt udenfor i skolen, og at du ofte skændes med din lærer, så du føler ikke, at du kan få hjælp fra hende. Du fortæller også, at du har lidt problemer med din mor, så hende føler du måske heller ikke, at du kan spørge om hjælp..?
Jeg bliver bekymret, når du skriver at du tænker på selvmord. Men samtidig bliver jeg glad for, at du beder om hjælp, for det fortæller mig, at der også er en side i dig, som ønsker livet og ønsker at få det godt igen. Jeg tror bestemt, at det er muligt at få det godt, hvis du får den rette hjælp.
Hjælpen kunne f.eks være at skifte skole. Har du mon overvejet det..? Jeg tænker på det, fordi du både har det svært med din lærer og dine klassekammerater. Måske kunne det være rart for dig at starte på en frisk et helt nyt sted..? Hvis du ikke vil snakke med din mor eller lærer om det her, kunne du måske snakke med en anden voksen i familien om det..? Du kan også gå til en anden voksen på skolen, det kan f.eks være sundhedsplejersken eller en anden lærer, som du måske har mere tillid til..?
Uanset om du vil skifte skole eller have hjælp til at få det bedre i den klasse, du går i nu, så er det vigtigt, at skolen ved, hvordan du har det, så de kan hjælpe dig videre. Jeg vil foreslå dig, at du viser dit brev og mit svar til en voksen på skolen. Du kan jo også overveje at vise det til din mor..? Der er også den mulighed, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111 og snakker med en rådgiver, før du går videre med det.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.