selvmord?..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Mange tak for dit brev. Jeg tænker, det er godt, at du har skrevet til os, da det lyder som om, du har det meget svært lige nu.

Når jeg læser dit brev, bliver jeg selvfølgelig meget bekymret for dig, når du fortæller, at du overvejer at tage dit eget liv, og at du har undersøgt, hvor mange piller I har, og om der var andre muligheder. Det lyder som om din sukkersyge fylder rigtig meget lige nu, men jeg tænker på, om der er andre ting i dit liv, der gør, at du har det, som du har det..? Det lyder fx som om, du måske savner en BEDSTE ven, og at du gerne vil have din familie lytter mere til dig..?

Jeg bliver nysgerrig på, om du har talt med nogen voksne om, hvordan du har det..? For jeg tænker, at det kunne være godt for dig at få sat ord på nogle af de tanker og følelser, der gør det hele så svært, at du overvejer at tage dit eget liv.
Bliver du ved med at overveje selvmord, tænker jeg, at det er endnu mere vigtigt, at du hurtigt finder frem til en voksen, der kan hjælpe dig, så det ikke kommer til at ske.

Du skriver, at din familie synes, du er træls, og at de nogen gange overhører, det du siger... Men måske du kunne prøve at fortælle dem det, du fortæller os i dette brev..? Hvis det er for svært at sige det direkte, kan du jo evt. vise dem dit brev til BørneBrevkassen (og måske mit svar)? Måske ved de slet ikke, hvor ked af det, du egentlig er?

Du kan også prøve at finde en anden voksen du har tillid til... Det kan være din lærer, eller en voksen i din klub, eller måske din nabo eller et andet familiemedlem fx en bedsteforælder...?

Har du svært ved selv at finde frem til en voksen, der kan hjælpe dig, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge på UngeChatten. Her kan du snakke med én af vores rådgivere - Jeg tænker nemlig, at du skal have hjælp og støtte til at finde lysten til at leve frem igen - En lyst jeg tænker, at du har, idet du har bedt om hjælp ved at skrive til BørneBrevkassen - Rigtig flot og modigt af dig...

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.