Brev
Selvmord
Hej jeg er en pige på 12 år, og har i lang tid tænkt på at gå selvmord, jeg har det rat svært og har bare lyst til at stoppe det hele.
jeg har det meget svært med min mor og hun kan ikke forstå mig og det er der ikke nogle der kan. Jeg har ikke spurt nogle om mit problem med selvmordstankerne og har ikke lyst til at gøre det, men jeg hved ikke hvad jeg ellers skal gøre.
håber i kan hjælpe mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Det lyder som om, at du har det rigtigt svært. Hvor er det godt, at du skriver!
Du nævner i dit brev, at du har det svært med din mor... Nu ved jeg ikke, hvad der foregår der hjemme, men som du selv er lidt inde på, er det en god idé, at du får det fortalt til en voksen, så du kan få noget hjælp.
Jeg ved godt, det kan være svært, men måske dit brev og mit svar vil være en hjælp til at få fortalt en voksen, hvad der foregår..? Du kan måske hive den voksne til side og vise hende/ham, hvad vi to har skrevet? Så jeg vil bede dig om at tænke på en voksen i dit liv, som du stoler på... Det kan være en god lærer på din skole, din sundhedsplejerske, en pædagog eller en helt anden..? Hvem kunne være godt at vise det til - hvem er god at fortælle ting til?
Hvis du stadig tænker, at du ikke ved, hvordan du skal få det fortalt til en voksen, så kan du øve det lidt med en rådgiver på BørneTelefonen på 116 111. Det er anonymt og gratis, og det kan hjælpe rigtig meget at få snakket det hele igennem med en sød voksen, der er god til at lytte og stille spørgsmål. Det håber jeg, du kunne overveje, så du kan få den hjælp, du fortjener, for ingen børn skal gå og være så kede af det, at de begynder at tænke på selvmord.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.