Brev
Selvmord
Hej! Jeg er en dreng på 15 år, som virkelig ikke vil mere. Det hele startede da min far blev indlagt, og var væk i nogle måneder. Da han kom hjem var han ikke den samme som han var inden. Han lavede ikke andet end at sove.
Efter det gik det også ned af bakke med mig. Jeg fik en spiseforstyrrelse, som jeg knoklede med i nogle år, det endte med at jeg blev indlagt, og kom i bedring. Men efter den ikke fylder mere, er der mange andre ting der trykker ALT for meget. Jeg begyndte at vise tegn på OCD, depression, ADHD mm.
Nu har jeg i et par år ikke haft spiseforstyrrelse, og i den tid er alt det andet kommet mere og mere frem. Jeg har 3 gange prøvet at tage mit liv på forskellige måder. Men intet er lykkes. Jeg kradser mig til blods. Jeg gør det på mine ben, så ingen opdager det. Jeg gider heller ikke at tale så meget, for det gør jo intet bedre. Jeg er træt af livet, og vil væk. Men jeg skal selv bære rundt på alt det. Ingen høre på mig! I må undskylde hvis brevet blev for langt, tænkte bare at i måske ville høre.
Hilsen E, 15 år.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære E.
Tak for dit ærlige og modige brev (som slet ikke er for langt - breve må være lige præcis, som de vil her i brevkassen). Det må have krævet kræfter og mod at sende det brev, og det fortæller mig, at du trods en del modgang i livet har beholdt en indre styrke - og en vilje til, at det skal være anderledes.
Du har overvundet en spiseforstyrrelse, og du er her stadig til trods for 3 forsøg på at slutte livet... Hvad mon det har krævet af dig? En del, forestiller jeg mig... En del mere end de fleste kan forestille sig! Jeg har slet ikke ord for, hvor sej jeg synes du er. Det kan godt være, du stadig kradser dig, når du ikke kan rumme det hele, men jeg tænker også, at det ikke er så underligt, at du har svært ved at overskue det hele, når du har oplevet så svære ting.
Du fortjener en at snakke med, som vil lytte til dig og interessere sig for dig. Vi har allesammen brug for sådan en - og det lyder som om, du har forsøgt at råbe alle op, men ingen har formået at høre efter... Nu har du også "råbt" BørneBrevkassen op, og jeg er både rørt og virkelig bekymret efter at have læst dit brev. For du skal have hjælp, så du kan få det bedre, og jeg tænker, at du skal have den hjælp så hurtigt som muligt, for du har været nok igennem efterhånden - nu må det være nok. Du skal have en dygtig, erfaren voksen at tale med, som er vant til at snakke med unge om at gå med så tunge tanker.
Jeg kunne godt tænke mig at foreslå dig at ringe eller skrive direkte til BørneTelefonen på 116 111 (eller på chatten), hvor du både kan få lidt luft for dine tanker, men hvor du også kan blive guidet i retning af den bedste hjælp til dig. Rådgiveren kan f.eks. hjælpe dig med at finde ud af, om du kan komme til at snakke med en psykolog eller en terapeut i nærheden af, hvor du bor - og om der er andre muligheder for hjælp, du kan få. Det er nemlig lettere at guide dig i en direkte samtale end her i brevkassen, hvor jeg nok kommer til at gætte mig lidt for meget frem, uden at kunne spørge dig undervejs. Giver det mening?
Jeg håber, du finder din vej frem til den hjælp, som du så meget fortjener. Jeg sender dig mine bedste tanker!
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.