Selvmord

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver herind til BørneBrevkassen. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Når jeg læser dit brev kan jeg forstå, at der er mange ting, som du tænker over for tiden, både derhjemme, men også i skolen. Du skriver, at du har fået en besked om, at der er nogen der synes du skal dø. Det må ikke have været rart for dig at læse sådan en besked. Er det mon en besked du har fået mens du har været i skole? Det er bestemt ikke okay, at der er nogen der har skrevet sådan en besked til dig, og det skal stoppes. Jeg tænker på, om du har fortalt det til en voksen? Hvis det er noget, der er sket i skolen synes jeg, at det ville være en rigtig god idé, hvis du fortalte din klasselærer om beskeden og hvis du har gemt beskeden, viser den til din lærer.

Jeg kan læse, at du har mange venner, men du synes, at du er ved at miste dem. Er der mon sket noget særligt der gør, at du føler, du er begyndt at miste dine venner? Hvad hvis du spurgte nogle af dine venner, om I skulle være sammen i frikvarteret, hvad ville de mon svare? Måske kunne det også være en mulighed at lave aftaler med nogle af dine venner efter skole en gang i mellem, måske en hyggeeftermiddag med film, snak og popcorn, hvad tænker du om det? Måske kan det også være en ide, at tale med en eller flere af dine venner/veninder og fortælle om hvordan du har det lige nu og at du savner dem. Ved godt det sikkert kræver lidt mod, men tit er tanken om at gøre det tit sværere, end hjælpen det faktisk er at få talt om tingene. Mon der er en bestemt ven/veninde, som du tænker at kunne tale med først?

I forhold til følelsen af at din mor og far bedre kan lide din lillebror, tænker jeg din mor og far kan lide jer begge lige højt. Men det er faktisk helt normalt, at man kan få sådan en følelse, når man har mindre søskende, fordi mindre søskende nogle gange kræver lidt mere. Der er måske flere ting din lillebror skal have hjælp til, og derfor synes du, at din mor og far bruger meget tid sammen med ham. Måske det kunne være rart for dig, hvis du kunne få noget tid sammen med din mor eller far uden din lillebror er med? Du kan prøve at tænke over, hvad du godt kan lide at lave, og så kan du foreslå din mor eller far om I ikke skal gøre dette sammen. I kunne for eksempel bage, hvis det er noget du synes er sjovt? Det er så flot, du har prøvet at fortælle dine forældre hvordan du har det, men det er ikke sikkert de helt har forstået, hvor meget disse tanker og følelser fylder, så jeg tænker du måske skulle prøve igen. Måske du kunne vise dem det brev du har sendt til brevkassen og mit svar, jeg ved fra andre børn, at det kan være en god måde at få snakket om det der fylder. Du har brugt dit mod til at skrive til os, håber du også vil bruge dette mod, til at prøve at snakke med dine forældre igen.

Du skriver at lysten til at cutte, og selvmordstanker ind imellem fylder og det gør dig bange. Jeg kan godt forstå du bliver bange og når man har det sådan, er det vigtigt at man tager det seriøst, for sådan nogle tanker skal man ikke gå rundt med alene. Jeg synes det ville være en rigtig god idé, hvis du fortalte en voksen om dine tanker. Det kunne være dine forældre eller måske din lærer. Nu kender jeg dig jo ikke, men da du er 12 år og ved at komme i puberteten, vil jeg lige fortælle at der sker i masse i både kroppen og hjernen. Det er helt normalt, at man i kortere eller længere perioder, kan føle man har humørsvingninger, denne ene dag føler man sig måske glad og den næste rigtig, rigtig trist, ved ikke om du kan genkende dette? Det kan være meget ubehageligt, bl.a. fordi man kan få en oplevelse af, at man ikke rigtig kender og forstår sig selv. Det er derfor vigtigt man får talt med nogen, som kan støtte dig i at se alle dine værdier og alt det du er god til og at du er god og sød nok lige som du er!

Du nævner også, at du ikke er god til meget ovre i skolen. Jeg er sikker på, at du er god til mange ting, men det kan være svært for dig at se, hvor meget du egentlig er god til, fordi du tænker over mange ting for tiden. Det kan også godt være, at du skal have noget ekstra hjælp til dine lektier når du kommer hjem fra skole, og det er der slet ikke noget galt i. Du kan fortælle dine forældre de ting, som du synes er svært i skolen.

Jeg håber, at du har fået nogle idéer til, hvad du kan gøre, så du kan få det bedre? Der er ingen tvivl om, at du trænger til noget hjælp, så du stille og roligt kan se alle de gode ting ved livet. At tænke på døden som en løsning, er nemlig tegn på, at det er på tide at gøre noget drastisk, så tingene kan blive bedre. Måske føler du, at du nu har fået nogle svar, som du kan arbejde videre med og ellers skal du vide du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at snakke med en af vores rådgivere. Dette er gratis og anonymt.

Jeg håber det allerbedste for dig

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.