selvmord

hej kære bb

jeg ved godt det er lidt underligt at skrive om min bedste ven eller hun er ikke min bedste ven men meget god ven hun siger at hun har haft sådan lidt selvmords tanker eller bare sådan hvad skal jeg med livet

hun er mega smuk!! tynd har store i ved og hun er dejelig og virkeælig god ven og hjælper mig meget så derfor skylder jeg hende noget hun er den populæreste og alle ville være sammen med hende jeg har også haft det sådan selv

jeg fik tåre i øjnene da hun sagde det til mig og jeg synes det er for dårligt af jer aat i bare har svaret hende “tal med din mor ” det siger hun i har svaret selvfølgelig er det fedt at i gider og svare men hvis man er i puperteten så snakker man nok ikke om sådan noget med sin mor sø hvis i både gider og svare på hvad skal jeg sige til hende og så kom med et godt svar på hvad det er hun skal gøre !

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11
Tak for dit brev. Jeg synes, det er rigtig godt, at du skriver til os, for jeg kan godt forstå, at du er bekymret for din veninde, som har talt om at begå selvmord. Det er ikke rart at have den viden og jeg forstår, at du gerne vil have et godt råd til, hvad du kan sige til hende.

Du fortæller, at hun allerede har skrevet til os og fået det råd at hun skulle tale med sin mor om det. Som jeg forstår det, så synes hun ikke, at hun kan tale med sin mor, og har derfor ikke fået nogen hjælp fra en voksen endnu..?

Jeg tænker, at hun nok har meget brug for at snakke med en voksen om de problemer, hun har. Så måske kunne du hjælpe hende med at finde ud af, hvem det kunne være, når nu ikke det skal være hendes mor?

Når hun har det sådan, at hun ikke har lyst til at leve, så tænker jeg, at det må være fordi der er noget i hendes liv, som hun har det svært med..? Derfor kunne det være rigtig godt, hvis hun kender en voksen hun kan tale med om det. Tror du, at du kunne sige det til hende, at hun må sige det til en voksen? Det kan fx være sundhedsplejersken på skolen eller jeres lærer, hvis I kan få fat på hende her i begyndelsen af ferien... Det kunne evt. også være din mor, I gik til, for så kunne hun hjælpe jer med at finde ud af, hvordan hun får noget hjælp..?

Hvis hun heller ikke har lyst til at tale med nogle af dem, så synes jeg, du skal sige til hende, at hun er velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på tlf. 116 111. Det er helt gratis og anonymt og nogle gange er det lettere at få brugbare råd, hvis man er mere direkte i kontakt med rådgiveren, end man er via en brevkasse.
Måske risikerer du, at hun slet ikke vil have, at andre skal vide det. Hvis det sker, kan du risikere at komme i et dilemma, hvis hun vil have dig til at love ikke at sige noget til nogen. Jeg tænker nemlig, at hun har brug for voksenhjælp, og at det ville være skidt for jer begge to, hvis det bliver jeres hemmelighed, at hun har det så skidt...
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.