Brev
selvmord
Hej børnetelefonen
siste år var jeg på OPAD læjer det et sted hvor børn kommer hend hvisde bliver mobbet men jeg blev mobbet såmeget at jeg fik tanken om selv mord og jeg gjoder også frsøget men redet mig selv
nuhar jeg samme tanke
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver til os for at bede om hjælp, og jeg forstår rigtig godt, at du er træt af at blive mobbet. Det gør mig bekymret for dig, når jeg hører, at du igen er begyndt at have selvmordstanker, så derfor er jeg også glad for, at du vælger at bede om hjælp.
Du fortæller, at du er blevet mobbet længe og åbenbart i flere omgange? Før og efter dit lejrophold... Det lyder bestemt ikke rart. Er der mon slet ikke nogen, du kan fortælle, hvordan du har det? Jeg tænker på dine forældre, dine lærere eller andre voksne?
Du skriver som sagt, at du tidligere er blevet mobbet, og at du har været på en speciel lejr for børn der bliver mobbet. Hvordan mon du kom af sted på den lejr? Var det mon gennem din skole? Jeg tænker på, om du mon har talt med nogen i din skole, om at du bliver mobbet og har det rigtig svært? Hvis ikke du har det, så tror jeg, det vil være en rigtig god ide. Måske så kunne du vise dit brev og mit svar til din lærer? Det er mange gange nemmere at tale om de svære ting, når man har det på skrift. Kunne du det?
Du kan også opsøge sundhedsplejersken på din skole, hvis du er mere tryg ved det. Hun kan måske tale med dig og hjælpe dig med at komme videre.
Du fortæller ikke, hvor mobningen foregår, men jeg går ud fra, at det nok er i skolen, er det mon rigtigt? Hvis det er tilfældet, så er det jo dine læreres opgave at gøre noget ved det, men det er ikke altid, at lærerne ved det, hvis de ikke får det at vide. Ved dine lærere det mon? Synes du ikke, at din lærere gør noget ved det, er der også den mulighed, at du måske kan skifte skole eller klasse. Nogle gange kan det godt være løsningen.
Hvis du ikke rigtig føler, at du har en voksen omkring dig, du kan til at betro dig til, så må du også meget gerne ringe til os på BørneTelefonen og tale om de svære tanker og følelser. Telefonnummeret er 116 111, og det er gratis og du kan være anonym.
Tror du, det kunne være en ide? Tit er det nemmere, at forklare sig i en telefon end i et brev. Det kan være, at rådgiveren har flere gode ideer til dig, når du fortæller lidt mere om dig selv og dit liv.
Kærlige tanker fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.