Brev
selvmord
jeg ved at når i får denne besked vil i sige at jeg ikke skal begå selvmord, jeg har ville begå selvmord siden 5 klasse. men intet hjælper, mine forældre og mine tætteste veninder ved det.
hver sød og hjælp mig!!!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Jeg er glad for, at du skriver herind, for det lyder til, at der er nogle ting i dit liv, som er svære? Det tror jeg i hvert fald der er, når du skriver, at du har villet begå selvmord siden 5. klasse. Det er lang tid, du har gået og tænkt på det, og selvfølgelig vil jeg sige til dig, at du ikke skal begå selvmord. Selvom livet kan se svært og indviklet ud, så er der altid rådgivning og hjælp at få. Så vi kan prøve at finde ud af, hvad der kan gøres for at ændre på tankerne om selvmord. I dit brev er det lidt svært for mig at læse, hvad det mon er der gør, at du har tænkt på selvmord?
Du skriver, at dine forældre og tætteste veninder ved det. Det er jeg glad for, at de gør, så du ikke er ladt alene med dine tanker – det er flot, at du har fortalt dem om dine tanker og hvordan du har det. Hvad mon I har talt om, og hvilke forslag har I mon talt om kunne hjælpe til, at du får det bedre?
Sommetider får man selvmordstanker, fordi man føler sig ensom, går og tror at ingen holder af en, eller har brug for at tale med nogen eller lave noget sammen med dem, man holder af. Hvis det er sådan for dig, så kunne det måske være en mulighed, at du og dine forældre sammen finder ud af, hvordan I kan lave hyggelig ting og får tid til at tale med hinanden? Det kan være at gå en tur sammen, sætte sig sammen hver dag når alle er hjemme fra skole og arbejde. Det kan også være at lave mad sammen til hverdag. Altså forskellige ting som kunne hjælpe til, at I taler sammen og viser, at I er vigtige og betyder noget for hinanden. Kunne det mon være noget, I sammen kunne finde ud af hjemme hos jer? Hvis det er svært for dig at spørge om, så kan du jo vise dem vores dit brev og mit svar, så kan de se, hvad jeg har svaret på dit brev og mine forslag til jer?
Hvis du tænker, "nej, det her hjælper overhovedet heller ikke – for det har vi prøvet eller det gider vi alligevel ikke i min familie", så vil jeg opfordre dig til at give det en chance alligevel. Ellers vil mit forslag være, at du og dine forældre kunne prøve at tale med din læge om det og finde ud af, hvad I sammen kan finde ud af, så tankerne om selvmord kan komme på afstand.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen, SMS’e på 116 111 eller logge dig på BørneChatten. Så har vi mulighed for at tale med dig om, hvordan du har det, og sammen finde på noget, som kan hjælpe.
De bedste tanker fra
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.