Brev
Selvmord.
Hej her for et år siden døde min bror ik af nogen sygdom men af selvmord 🙁 jeg har selv haft det i tankerne og når i læser dette har jeg gjordt det begået selvmord håber i kunne bruge mit brev selv om jeg ik kan svare farvel
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Selv om du har skrevet, at du ikke regner med at læse svaret, så håber jeg alligevel, at du stadig er her og har mulighed for at se mit svar til dig. Jeg vil nemlig rigtig gerne hjælpe dig!
Jeg tænker, at du må have haft det rigtig svært, da du sendte det brev her til brevkassen. Det lyder som om, din brors død fylder meget hos dig, og at det har været et stort tab for dig at miste ham. Jeg kan virkelig godt forstå, hvis det har påvirket dig meget.
Jeg kan fornemme på dit brev, at noget i dit liv må være så svært, at du ikke kan se andre udveje end at slutte livet. Som sagt håber jeg, at du stadig er her. Jeg tænker, at dit brev - til trods for det, du skrev - viser, at du rækker ud og gerne vil i kontakt med nogen, som kan lytte til dig... Nogen som vil tage dig alvorligt og hjælpe dig. Det vil vi gerne her på BørneTelefonen.
Jeg kunne have lyst til at stille dig spørgsmål om dit liv, dine tanker, dine oplevelser... Snakke med dig, lytte til dig, trøste dig... Det er lidt svært at gøre i et brevkassebrev, så derfor vil jeg virkelig ønske, at du har lyst til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på chatten og snakke mere direkte med en af de søde rådgivere der. De er vant til at snakke om ting, der ellers godt kan føles svære at skulle sige højt (om som man måske kan have en forestilling om, at ingen ville forstå).
På BørneTelefonen er du anonym, og du bestemmer selv, hvad du gerne vil snakke om. Nogle gange behøver man ikke engang at sige så meget - man kan bare ringe op (eller logge på), så skal rådgiveren nok give plads til, at man kan tage det i sit eget tempo.
Jeg håber virkelig, at du har mod på at prøve det. BørneTelefonen har hjulpet mange børn og unge, som i en periode af deres liv ikke følte, at de kunne overskue mere. Vi vil også rigtig gerne hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.