Brev
Selvmord
Hej jeg er en pige på 12, jeg har haft selvmords tanker længe og mange gange.!
jeg vil gerne have hjælp til at snakke med nogen om det, min forældre ved det ikke, og det skal de heller ikke vide.
jeg har ringet men den ringede ikke op. jeg er blandt andet blevet mobbet med at min stedfar døde den 10/10-2010, og med at jeg stammer, mit uddsene, og mit tembrament. håber i vil hjælpe mig!
kh M….
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M....
Hvor er det dejligt, du skriver ind til BørneBrevkassen, og at du har forsøgt at ringe til BørneTelefonen. Det er flot, at du så aktivt søger hjælp, når du har brug for det.
Du skriver, at du meget gerne vil tale med nogen om, at du har tænkt meget på selvmord, og det tænker jeg, er en rigtig god ide. Har du mon ringet på det rigtige nummer til BørneTelefonen 116 111? Det kan nogen gange tage lidt tid at komme igennem, men jeg håber, at du vil prøve igen. Som regel er det lettest at komme igennem lidt senere på dagen/ om aftenen.
Har du stadig ikke held med at komme igennem på telefonen, kan du måske overveje at bruge BørneChatten i stedet? BørneChatten finder du her på hjemmesiden, og der har du mulighed for at skrive med en rådgiver. Hvis ikke der er en ledig rådgiver, når du logger på, er der mulighed for at stille sig i kø- så måske vil det være lettere for dig?
Ellers er der måske andre voksne tæt på dig, du kan tale med? Du vil ikke tale med dine forældre, men måske du kender en anden eller andre voksen, du gerne vil tale med? Det kan være en lærer eller en anden voksen på skolen eller fritidshjemmet (nu hvor der er sommerferie). Det kan også være en nabo eller måske et andet familiemedlem som fx en bedstemor, en tante, onkel eller ældre søskende?
Jeg håber, at du nu enten vil forsøge at ringe til BørneTelefonen igen eller er kommet i tanke om en voksen, du kan tale med... og det er sejt, at du virkelig gør så meget for at få det bedre og få hjælp.
Med venlig hilsenBørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.