Brev
selvmord
Hej
Jeg er en pige på 12.
Jeg har intet tilbage at leve for mine forældre hader mig, min lillesøster har downs syndrom, jeg har ingen rigtige venner.. Det eneste jeg har tilbage er min elskede kat.
Vh Pigen
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du synes, du har brug for hjælp, hvis du føler, at dine forældre hader dig. Jeg tænker, at det måske godt kan føles sådan, hvis du ikke får al den opmærksomhed, som du har brug for. Måske tager din lillesøster med Downs syndrom meget opmærksomhed?? Jeg tror ikke, at dine forældre hader dig. Måske har de ikke så meget overskud, så de kommer til at skælde for meget ud..? Hvad er det mon der gør, at du føler de hader dig?
Måske kunne du sige til dem, at du føler det sådan nogle gange? Tror du, at du kan det? Så tænker jeg, at de vil fortælle dig, at de ikke hader dig...
Jeg forstår også godt, at du er ked af det, når du ikke føler, du har nogle venner. Hvad kan det mon være? Har du talt med nogle om det? Det kunne du måske også tale med dine forældre om? Eller du kan prøve og tale med din lærer om det? Din lærer har måske nogle forslag til, hvordan du kan få nogle venner.
Det lyder dejligt for dig, at du har en sød kat. Pas godt på den og på dig.
Hvis du har lyst til at snakke med en rådgiver, er du velkommen til enten at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111. Så kan du måske fortælle lidt mere om, hvordan du har det, og så kan I sammen finde frem til flere forslag til, hvad du kan gøre.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.