Selvmord

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Tak for dit meget velfomulerede brev. Jeg synes, du er meget god til at udtrykke dine tanker og overvejelser over dit liv. Og tak for din tillid til BørneBrevkassen. Det er bare rigtig godt, at du begynder at formulere dine tanker om din ” skjulte ” side, alene det kan være en lettelse, som du selv allerede har fornemmet.

Du befinder dig i en rigtig svær fase af dit liv, på vej væk fra den uskyldige barndom og ind i en voksenverden, hvor du pludselig ser alle dilemmaerne i dit liv. Det er meget svære vilkår, du og andre etniske unge har.

På den ene side vil du gerne leve op til dine forældres ønsker og tanker om et godt liv for dig, og på den anden side lever du i Danmark med et teenageliv, som er helt anderledes end dine forældres forventninger.

Det er faktisk fuldstændig umuligt at få til at gå op, og alligevel er det realiteterne for dig. Jeg kan godt forstå, at du føler dig både ensom og splittet og kan blive i tvivl om din egen styrke, og om du kan klare det. Efterhånden som du bliver ældre, vil du nok opdage, at den eneste måde, du kan tackle alle disse modsatrettede input, er at finde din egen vej. Det er dit liv, som du selv må tage hånd om, og du vil efterhånden lære at tage det fra de to kulturer, som netop du kan leve med.

I dit brev er du så ærlig, at du også får fortalt om dine selvmordstanker. Det er fint, at også det kommer med, og måske kan du også her føle en lettelse over bare at få det fortalt. Alene det kan give et lille håb. Jeg vil sige til dig, at der altid findes en bedre vej end at tage dit eget liv. Der er en fremtid også for dig, selv om vejen til den kan være svær at finde.

Selv om du lige nu er mest optaget af din ”skjulte” side, vil jeg lige sige, at det er en stor fordel for dig, at du klarer dig godt i skolen, og at du har mange venner. Du har nogle styrkesider der, som også vil komme dig til gode i fremtiden.

Ved at skrive om dit liv har du selv oplevet, hvor vigtigt det er at dele dine bekymringer med nogen. Jeg respekterer, at du ikke kan tale med hverken dine forældre eller dine venner om det, men måske kunne du finde et forum af ligesindede? Jeg tænker, at du kan have glæde af

www.etniskung.dk

Det er en hjemmeside for unge, der som du står med et ben i hver kultur, og hvor du både kan få rådgivning og læse om andre unge i samme situation som dig.

Jeg vil også opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten, når du har brug for at dele dine tanker med nogen. Der er altid rådgivere, der har god tid til at lytte til dig.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.