selvmord

hej brevkasse
jeg har været tet på at begå selvmord flere gange ikke på grund af mopning men på grund af at min mor drikker hun er alkoholiker og jeg bord fast hos min far jeg har ikke set min mor i 0ver 3 måneder fordi jeg ikke har haft lyst da jeg var 6 år døde min farmor af en blodprod

da jeg var 9 begik min farbror selvmord på grund af kærlihed da jeg var 10 døde min morfar af kraft lægerne sage han var for gammel jeg kender ikke min farfar han var døde inden jeg blev født og så i mandags slog min kærste op og da hade jeg lige fødet af vide at jeg ikke var god nok til at stave og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre vil du ikke hjælpe nu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jeg hved ikke hvad jeg skal gøre

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Hvor er det flot, at du skriver så ærligt om din familie og dine tanker. Jeg synes, du skriver fint…

Det lyder som om, det har været nogle svære år for dig. Det er bestemt ikke rart at have mistet så meget familie. Og jeg kan næsten forstå på dig, at det har været voldsomt for dig… For jeg tænker, at du jo har holdt af din farmor, farbror og morfar.

Du skriver ikke noget om din mormor? Kender du din mormor? Jeg spørger fordi jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig at snakke med hende om, at du har det svært? Hvad tænker du om det?

Jeg synes, det er rigtig flot, at du siger fra over for din mor, når hun drikker, men måske savner du hende også lidt..? Jeg tænker, at du måske går med nogle svære tanker omkring din mor… Er det rigtigt?

Ved din far, hvor ked af det, du har været, og at du har tænkt på selvmord? Hvordan tror du, det ville være at sige det til ham? Ville han lytte og tage dig alvorligt?

Har du en veninde, du kan lide at snakke med, og som du besøger en gang imellem? Jeg tænker på, om hun måske har en sød mor, som du kan lide at snakke med? For nogle børn kan det nemlig være en hjælp at sige nogle svære ting til en anden voksen end ens far. Og måske kan den voksne hjælpe med at forklare til andre, at man har det svært. Kender du en voksen, hvor du tænker ”hende skal det være.. hun er sød at snakke med”?

Jeg ved godt, at det noget tid siden, du skrev, så måske har du fået det lidt bedre efter din kæreste slog op..? Det kan også være, du stadig tænker meget på ham... Det kan være meget forskelligt, hvor lang tid der går, før man bliver glad igen. Jeg tænker bare, at kærestesorger kan være rigtig rare at dele med gode veninder, som både kan trøste, men også hjælpe én til at få tankerne lidt væk og måske grine lidt (?)

Jeg vil her til at slutte med fortælle dig om BørneTelefonen… Rådgiverne på BørneTelefonen er rigtig søde og de kan hjælpe med at finde ud af, hvad der kan føles rigtigt for dig at gøre. Måske kommer I til at snakke om en voksen, der ville være god at snakke med, som du slet ikke havde tænkt på. Ville du have lyst til at ringe 116 111 og se om det kunne hjælpe dig?

Jeg håber i hvert fald, at du kan bruge mine forslag på en eller anden måde.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.