Brev
Selvmord
JEG ER EN PIGE PÅ 13 ÅR OG HAR HAFT SELVMORDS TANKER I 2-3 ÅR…
HAR OGSÅ SKÅRET I MIG SELV MEN DET ER JEG NU STOPPET PÅ FORDI EN MINE VENNER HAR HJULPET MIG! MEN HAR STADIG SELVMORDS TANKERNE!
GRUNDEN TIL JEG HAR DEM ER FORDI JEG BLIVER KALDT SO LUDER KÆLLING OVS OPPE I SKOLEN BLIVER SLÅET OG SPARKER!
JEG BOR I PLEJE FAMILIE MIN PLEJE FAMILIE SIGER AT JEG SKAL PASSE PÅ HVAD JEG SPISER FORDI JEG ER TYK HAR DET RIGTIGT DÅRLIGT MED MIN KROP OG HAR SPISE FORSTYRRELSER!
MIN FAR SIDDER I FÆNGSEL OG HAN KALDER MIG OGSÅ LUDER OVS
MIN MOR HAR VÆRET RIGTIGT SYG EFTER HAN KOM I FÆNGSEL… DERFOR KOM JEG I PLEJE FAMILIE OG JEG VAR ET HALVT ÅR DA HAN KOM I FÆNGSEL OG HAR HAFT EN DÅRLIG BARNDOM MED MIN MOR FORDI HUN HAR SLÅET MIG! OG ER STADIG VÆK BANGE FOR OM HUN KUNNE FINDE PÅ AT GØRE DET IGEN…
JEG HAR PRØVET AT BEGÅ SELVMORD MANGE GANGE HVOR JEG IKKE HAR KUNNE FÅ MIG SELV HELT TIL DEM MEN VIRKELIG HAVDE LYST TIL DET MEN HAR PRØVET MED PILLER HAR OGSÅ PRØVET AT KVÆLE MIG SELV MEN HVOR EN AF MINE VENNER STOPPEDE MIG OG HAR OGSÅ PRØVET AT DRUKNE MIG SELV MEN HAVDE GLEMT AT LÅSE DØREN HVOR MIN PLEJE STORE BROR KOM IND OG REV MIT HOVDE OP.
OPPE PÅ SKOLEN HAR JEG HAFT KNIVE PÅ WCET FORDI JEG BLIVER MOBBET SÅ JEG LØBER GRÆDENE HJEM MEN TIL SIDST SATTE JEG MIG DER IND OG SKAR I MIG SELV!
KAN BARE IKKE KLARE MIT LIV MERE HJÆLP MIG HJÆLP MIG!!!!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller om at du har haft en svær opvækst. Jeg kan godt forstå du syntes det er hårdt at blive talt grimt til og gå og være konstant bange for at din mor vil slå dig igen. Det er bestemt heller ikke sådan det skal være.
Det lyder som om det har stået på i rigtig mange år, det er rigtig meget for et barn at skulle bære rundt på og jeg tænker, hvor mon du har fået styrken fra til at klare alt det?
Når du beskriver hvordan du mange gange har overvejet og forsøgt selvmord, så bliver jeg oprigtigt bekymret og tænker, at du har brug for at der er nogle voksne som tager hånd om dig og hjælper dig. Har du mon delt dine tanker med nogen?
Jeg ved fra samtaler med andre børn der har haft selvmordstanker, at det kan være rigtig svært at dele det med nogen og tro på at de forstår og kan hjælpe, har du mon haft de samme tanker? Jeg kunne alligevel godt tænke mig at give dig det råd, at dele dine tanker med en voksen, måske kan du vise ham eller hende dit brev her til BørneBrevkassen? Måske er du fortrolig med dine plejeforældre, eller en af dine lærere, eller en helt anden, det vigtigste er at det er en du har tillid til og føler at du kan tale med.
Jeg tænker, at det vil være din lærer som skal hjælpe dig med det der sker i skolen. Det er absolut ikke ok, at andre elever bruger grimme ord. Måske kan dine plejeforældre støtte dig, så I sammen taler med læreren? En anden voksen som kan være god at tale med, er din læge. Til din læge kan du fortælle om hvordan du har det, det der sker i skolen, din far og mor. Hvis det er svært at fortælle til lægen, så kan du jo bruge brevet som du har sendt hertil. Så kan lægen læse brevet og  hjælpe dig derfra. Vil det mon være ok for dig?
Jeg ved at de fleste voksne vil gøre rigtig meget for at hjælpe børn, nogle gange får voksne bare ikke øje på at børn har det skidt, før de siger det.  Hvad tænker du om det?
Jeg håber du vil overveje at benytte mit råd til dig, det er alt for alvorlige ting du skriver, til at du skal klare det selv. Du har brug for hjælp fra voksne og du fortjener hjælp fra voksne.
Hvis du har brug for et andet eller flere råd, så er du også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111, der sidder også nogle dygtige rådgivere der gerne vil lytte og rådgive.
Mange kærlige hilsner til dig fra
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.