Selvmord

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller om at du har haft en svær opvækst. Jeg kan godt forstå du syntes det er hårdt at blive talt grimt til og gå og være konstant bange for at din mor vil slå dig igen. Det er bestemt heller ikke sådan det skal være.

Det lyder som om det har stået på i rigtig mange år, det er rigtig meget for et barn at skulle bære rundt på og jeg tænker, hvor mon du har fået styrken fra til at klare alt det?

Når du beskriver hvordan du mange gange har overvejet og forsøgt selvmord, så bliver jeg oprigtigt bekymret og tænker, at du har brug for at der er nogle voksne som tager hånd om dig og hjælper dig. Har du mon delt dine tanker med nogen?

Jeg ved fra samtaler med andre børn der har haft selvmordstanker, at det kan være rigtig svært at dele det med nogen og tro på at de forstår og kan hjælpe, har du mon haft de samme tanker? Jeg kunne alligevel godt tænke mig at give dig det råd, at dele dine tanker med en voksen, måske kan du vise ham eller hende dit brev her til BørneBrevkassen? Måske er du fortrolig med dine plejeforældre, eller en af dine lærere, eller en helt anden, det vigtigste er at det er en du har tillid til og føler at du kan tale med.

Jeg tænker, at det vil være din lærer som skal hjælpe dig med det der sker i skolen. Det er absolut ikke ok, at andre elever bruger grimme ord. Måske kan dine plejeforældre støtte dig, så I sammen taler med læreren? En anden voksen som kan være god at tale med, er din læge. Til din læge kan du fortælle om hvordan du har det, det der sker i skolen, din far og mor. Hvis det er svært at fortælle til lægen, så kan du jo bruge brevet som du har sendt hertil. Så kan lægen læse brevet og  hjælpe dig derfra. Vil det mon være ok for dig?

Jeg ved at de fleste voksne vil gøre rigtig meget for at hjælpe børn, nogle gange får voksne bare ikke øje på at børn har det skidt, før de siger det.  Hvad tænker du om det?

Jeg håber du vil overveje at benytte mit råd til dig, det er alt for alvorlige ting du skriver, til at du skal klare det selv. Du har brug for hjælp fra voksne og du fortjener hjælp fra voksne.

Hvis du har brug for et andet eller flere råd, så er du også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111, der sidder også nogle dygtige rådgivere der gerne vil lytte og rådgive.

Mange kærlige hilsner til dig fra

BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.