Brev
Selvmord
Hej børnetelefonen.
Jeg er en 15 årig pige, med skilte forældre fra 2014, efter min mor gik fra min far var jeg 9 år, men det var mig der var “mor” i huset hos min far,
min far har et lille problem med alkohol, når han får noget at drikke kan han blive lidt voldsom, om det var også grunden til mine forældre blev skilt, jeg har igennem de sidste 6 år været oppe op toppes ret så voldsomt med min far 3 gange, som hver gang endte med at jeg ikke så ham i et halv år, men den tredje gang var det der eskalerede det hele set ende med jeg tog fra ham rystende, svedende, hjertebankende og alle de andre angst symptomer,
jeg fandt så sender ud af at det ikke var den eneste følge, det er nemlig også en slem depression.
Det skal siges at det ikke er diagnosticeret
Hvilket gør at jeg græder hver aften og på slemme dage 3-8 gange på en dag
Det skal siges at han aldrig har slået os.
Jeg har også en lillebror, han ser stadig min far, men jeg har det lidt på fornemmelsen, at han har det lidt svært med at jeg ikke er der hjemme, jeg har her siden 2018 hvor det skete, gået til psykolog og i ungegruppe hvilket har hjulpet mega meget, men der er stadig en ting
jeg ikke har fortalt min psykolog, og det er mine selvmordstanker, min mor har også spurgt om jeg har de tanker men jeg har ikke sagt sandheden til hende for jeg er bange for at sorge hende da hun er meget følsom, og ikke kan holde til særlig meget, og nu går jeg på efterskole.
Jeg har også her i januar mistet min hund jeg elskede over alt på jorden, det tab af hende forstærkede bare mine tanker, det eneste der har holdt mig fra at begå selvmord er at jeg har min mor. Jeg håber i kan hjælpe mig med hvad jev skal gøre, for jeg vil virkelig gerne fortælle hende mine tanker osv. Men jeg kan bare ikke ville kunne bære det hvis hun bliver ked af det og det ønsker jeg ikke
Kærlig hilsen en trist pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det føles så hårdt at miste en hund, som man har elsket overalt på jorden. Og ja! Det forstærker virkeligt ens følelser, hvis man i forvejen er ked af det.
For jeg kan se på dit brev, at du er ked af det – af indlysende grunde. Det er slet ikke underligt, at du nu mærker følgerne af alt det, du har mærket som lille. Det er godt at du fornemmer, at der er en sammenhæng til din fortid. Og at du ikke lader dig skræmme af reaktionerne, du mærker. For de vil ikke fortsætte på den måde, når du får åbnet dig for andre mennesker – og får hjælp.
At du opsøger hjælp ved en psykolog og går  i en ungegruppe fortæller mig, at du er rigtig god at spørge om hjælp. Og til at udnytte de muligheder, du får. Dermed giver du dig selv de bedste chancer for at få det bedre med tiden.
Samme styrker kommer også til udtryk, når du (på trods af, at du har svært ved at dele selvmordstankerne med din psykolog og din mor) alligevel samler dig mod til at tale med BørneTelefonen.
Du lytter til dig selv. Du ved, hvordan du passer på dig selv. Du spørger om hjælp.
Du skriver, at du faktisk virkelig gerne vil fortælle din mor om dine tanker, men at du er bange for at gøre hende ked af det. Det fortæller mig, at du er en meget omsorgsfuld 15-årig pige.
Dog forstiller jeg mig faktisk, at din mor rigtig gerne vil vide, hvordan du har det. Præcis som du bekymrer dig for hende, tænker jeg også at hun bekymrer sig for dig.
De allerfleste (også skrøbelige) forældre kan godt tåle at høre, hvordan deres børn har det.
Prøv at forestille dig, at du og din mor byttede plads. Ville du så ikke gerne vide, hvis dit barn havde det sådan, som du har lige nu? Så du kunne få lov til at trøste?
Jeg kan godt forstå, at du synes, at det svært at fortælle din mor om dine selvmordstanker. Men husk, at du allerede har taget første skridt ved at fortælle BørneTelefonen om dem. Måske det kan være en idé, at vise din mor dit brev og mit svar?
Så kan hun også se, at hun kan ringe på ForældreTelefonen på tlf. 35 55 55 57. Så kan vi sammen tale med hende om, hvordan hun kan hjælpe dig bedst lige nu.
Eller måske du kan skrive et helt nyt brev til din mor, hvor du beskriver dine tanker og følelser? Hvad tænker du om det?
Hvis ikke du har lyst til at fortælle din mor om dine selvmordstanker, kan du måske også få hjælp af en anden voksen til det? Er der f.eks. en lærer på efterskolen som du har tillid til, og som kunne hjælpe dig med at få fortalt din mor om dine tanker? Hvis du fortæller din psykolog om dine tanker, kan han/hun måske også hjælpe dig.
Du er allerede kommet langt – og nu har du også forklaret dig til mig. Og du har fået nogle ideer herfra, som du kan prøve af. Hvis de ikke virker, skal du kontakte os igen. For så må vi finde på andre ting, der kan hjælpe dig.
Husk, at du altid er velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på tlf.  116111. Du er rigtig sej og jeg tror på, at du kan gøre det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen