Selvmord

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det føles så hårdt at miste en hund, som man har elsket overalt på jorden. Og ja! Det forstærker virkeligt ens følelser, hvis man i forvejen er ked af det.

For jeg kan se på dit brev, at du er ked af det – af indlysende grunde. Det er slet ikke underligt, at du nu mærker følgerne af alt det, du har mærket som lille. Det er godt at du fornemmer, at der er en sammenhæng til din fortid. Og at du ikke lader dig skræmme af reaktionerne, du mærker. For de vil ikke fortsætte på den måde, når du får åbnet dig for andre mennesker – og får hjælp.

At du opsøger hjælp ved en psykolog og går  i en ungegruppe fortæller mig, at du er rigtig god at spørge om hjælp. Og til at udnytte de muligheder, du får. Dermed giver du dig selv de bedste chancer for at få det bedre med tiden.

Samme styrker kommer også til udtryk, når du (på trods af, at du har svært ved at dele selvmordstankerne med din psykolog og din mor) alligevel samler dig mod til at tale med BørneTelefonen.

Du lytter til dig selv. Du ved, hvordan du passer på dig selv. Du spørger om hjælp.

Du skriver, at du faktisk virkelig gerne vil fortælle din mor om dine tanker, men at du er bange for at gøre hende ked af det. Det fortæller mig, at du er en meget omsorgsfuld 15-årig pige.

Dog forstiller jeg mig faktisk, at din mor rigtig gerne vil vide, hvordan du har det. Præcis som du bekymrer dig for hende, tænker jeg også at hun bekymrer sig for dig.

De allerfleste (også skrøbelige) forældre kan godt tåle at høre, hvordan deres børn har det.

Prøv at forestille dig, at du og din mor byttede plads. Ville du så ikke gerne vide, hvis dit barn havde det sådan, som du har lige nu? Så du kunne få lov til at trøste?

Jeg kan godt forstå, at du synes, at det svært at fortælle din mor om dine selvmordstanker. Men husk, at du allerede har taget første skridt ved at fortælle BørneTelefonen om dem. Måske det kan være en idé, at vise din mor dit brev og mit svar?

Så kan hun også se, at hun kan ringe på ForældreTelefonen på tlf. 35 55 55 57. Så kan vi sammen tale med hende om, hvordan hun kan hjælpe dig bedst lige nu.

Eller måske du kan skrive et helt nyt brev til din mor, hvor du beskriver dine tanker og følelser? Hvad tænker du om det?

Hvis ikke du har lyst til at fortælle din mor om dine selvmordstanker, kan du måske også få hjælp af en anden voksen til det? Er der f.eks. en lærer på efterskolen som du har tillid til, og som kunne hjælpe dig med at få fortalt din mor om dine tanker? Hvis du fortæller din psykolog om dine tanker, kan han/hun måske også hjælpe dig.

Du er allerede kommet langt – og nu har du også forklaret dig til mig. Og du har fået nogle ideer herfra, som du kan prøve af. Hvis de ikke virker, skal du kontakte os igen. For så må vi finde på andre ting, der kan hjælpe dig.

Husk, at du altid er velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på tlf.  116111. Du er rigtig sej og jeg tror på, at du kan gøre det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.