Brev
Selvmord
Hej jeg hedder T jeg er næsten 12 år og jeg overvejer at hænge mig selv fordi min mor lytter ikke på mig og vær gang jeg græder siger min mor du er for stor til at græde og lad vær med at tud brøle og min far ser jeg UN vlr anden weekend og vil faktisk ikke snakke ned nogen af dem og jeg føler at ingen kan lide mig og ingen vil være sammen med mig så når i ser den her er jeg nok ikke levende mere.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære T
Mange tak for dit brev. Jeg kan høre, du er rigtig frustreret og ked af det. Derfor er jeg rigtig glad for, du har skrevet herind. Jeg vil meget gerne hjælpe dig, så godt jeg kan.
Man kan blive så vred og ked af det, når ens mor ikke vil lytte. Og følelsen af, at der ikke er nogen, der kan lide en eller være sammen med en, er rigtig hård. Derfor kan jeg sagtens forstå, hvis du synes, det er rigtig svært lige nu.
At have tanker om at begå selvmord er en meget alvorlig ting. Måske synes du lige nu, at det hele ser aller mørkest ud, og du slet ikke kan se anden udvej. Men husk på, at der findes altid en anden løsning – og med den rette hjælp kan du få det godt igen.
Det er vigtigt, du ikke går og har det så skidt, uden nogen ved det og kan hjælpe dig til at få det bedre. Derfor tænker jeg, om der måske er en voksen, som du føler dig tryg ved at tale med. Det kan f.eks. være en lærer eller en pædagog fra skolen eller en fra din familie. Rigtig mange synes, det er en stor lettelse at få fortalt nogen om, hvordan man har det.
Det kan også være, det kunne være rart for dig at komme til at tale med en psykolog om, hvordan du har det. Du kan også tale med ham/hende om, hvordan du måske kan se din far mere, hvis det er noget du ønsker.
Du kan undersøge, om din kommune tilbyder gratis psykologhjælp. Det kan du gøre her: Gratis psykologhjælp. Du kan også ringe, chatte eller skrive til psykiatrifonden, der er en anonym og gratis rådgivning. På deres hjemmeside kan du også finde gode råd og værktøjer til at få det bedre. Det kan du komme ind på her: Psykiatrifonden.
Jeg håber, du vil overveje at række ud efter hjælp, så du kan få det godt igen. Du har nemlig ret til at have det godt derhjemme. Hvis du har brug for at snakke kan du også altid ringe til os på 116111. Så vil der være en rådgiver klar til at lytte på alt, hvad du har på hjertet.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen