Selvmord

Hej!
Jeg er en pige på 11år og jeg bliver tit mobbet. Har ikke nogen venner og er ret tyk. Mine forældre skændes hele tiden og skælder også mig ud hele tiden. Min har kræft og hun dør snart. Jeg elsker hende selvom hun altid er sur på mig. Min far har at alkohol problem. Vil gerne dø men kan bare ikke få mig selv til at gøre det. Jeg har altid haft overvejet selvmord og har også prøvet et par gange. Jeg ved ikke om jeg skal hoppe ned på en motorvej eller løbe ind foran en bus eller sådan noget.

Er der noget glat med mig??😔

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig Tusind tak for dit brev og fordi du har haft mod til at fortælle din historie til mig. Netop dit mod til at skive ind til mig fortæller mig at du er både stærk og modig. Jeg kan forstå på dit brev, at du overvejer selvmord, og også har forsøgt tidligere. Det er nogle meget svære tanker at gå rundt med alene. Derfor håber jeg sådan, at du kunne have lyst til at ringe ind til BørneTelefonen og tale om disse tanker, og om hvad der ellers foregår derhjemme i øjeblikket. Vi vil meget gerne hjælpe dig! Vi er på både chat, SMS og telefon – og nummeret er 116 111. I det hele taget lyder det ikke til at du har det særlig rart, og derfor er jeg rigtig glad for at du har valgt at tage kontakt til os. Det betyder at du rigtig gerne vil have det bedre. Du skal vide at der er ikke noget galt med dig og det er ikke unormalt at have det på den måde som du har det. Selvmord er en voldsom handling, og på BørneTelefonen tænker vi aldrig at det er en god løsning på det problem, man kan stå i. Der findes altid andre og bedre muligheder, og dem vil jeg gerne tale mere med dig om i mit svar her. Du skriver at din mor er syg af kræft. Det er virkelig sørgeligt at høre – kræft er en frygtelig sygdom og hvor er det enormt uretfærdigt at det skal ramme dig, din mor, og din familie. Det at have en syg forælder er meget stressende. Sygdommen belaster hele familien, og det kan være meget svært at håndtere – selv for de voksne. Måske kender du til at være i dårligt humør, mangle energi eller til følelsen af at have en knude i maven. Det kan også være, at dine følelser skifter fra det ene øjeblik til det andet. Du kan føle glæde og overskud, som så pludselig bliver afløst af tristhed og bekymringer. Det er blandt andet nogle af de tanker som andre børn og unge oplever når de oplever alvorlig sygdom i deres familie. Er der nogen der kender til din mors sygdom, og som du kan tale med? Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, at det måske også vil være rart for dig, at tale om at din far drikker? Det er jo noget som påvirker dig, og som måske også kan handle om sorg over din mors sygdom. Jeg ved det ikke, men har du selv en fornemmelse af det? Uanset hvad er det din fars pligt at passe på dig, så hvis du oplever at alkoholen tager over, så må du ikke gå med det selv. Det vil være bedst at få fortalt til os eller en tæt på dig, du er tryg ved. Det er vigtigt for mig at sige! Der findes et fantastisk sted der hedder Børn, Unge og Sorg som specialiserer sig i at hjælpe børn og unge med meget syge forældre eller at med at bearbejde sorgen når de er væk. Hvis du har mod på det kan du tage kontakt til dem – de er super søde. Du kan fange dem på telefon 70 20 99 03, eller skrive til dem på SMS 27 27 25 25. Du kan læse mere om dem på deres hjemmeside: https://sorgcenter.dk/professionel-hjaelp/. I forhold til mobningen, så tænker jeg at det ville være rigtig godt, hvis du kunne bruge det mod du allerede har vist mig, til at tale med din lærer eller en anden voksen på skolen? Det kan være, at denne person er god til at lytte og gøre noget ved problemet. Du har ret til at gå i en skole, hvor du har det godt, for hvis du er utryg og ked af det, lærer du ikke lige så meget, som når du har det godt. Din lærer har pligt til at hjælpe dig med at stoppe mobningen og sørge for at du har det i skolen. Jeg tænker også at det er rart at din lærer ved hvordan du går rundt og har det og få at vide at din mor er meget syg. Vi vil meget gerne tale med dig. Ring gerne til os her på BørneTelefonen på 116 111, eller log ind på vores chat her på hjemmesiden, hvor du kan chatte med en af vores rådgivere. De kærligste hilsner Børnetelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.