Selvmord

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årige pige

Hvor er det flot, at du har taget endnu et skridt til at få hjælp. Så du ikke ikke gå med disse tanker alene. Jeg bliver lidt nysgerrig efter at vide, hvad der gør, at du for tiden har tanker om selvmord. Hvad du føler, der satte tankerne i gang? Dine gode venner/veninder råder dig til at få hjælp af en voksen. Det er et godt råd, men du skriver, at det ikke skal være et familiemedlem eller en fra skolen, da de vil anbefale noget akt/fysisk. Fornemmer jeg rigtigt, at du kan mærke, at der skal noget andet til, for at hjælpe dig? Kan det være en mulighed at skrive forslag til dig selv, hvad du tænker kan være en god hjælp for dig, som du har det lige nu? Det kan gøre det lettere for dig, når du ser på det du har skrevet, at vælge hvor du vil søge hjælp.

Det kan også være en læge, du får en snak med. En læge kan hjælpe dig med få det bedre, det er noget man kan finde ud af sammen. Samtidig kan lægen også hjælpe med at de piller du tager overdosis af ikke skader dig og dine indre organer. De kan nemlig tage skade af, at man tager overdosis gennem længere tid. Og det er rigtig smertefuldt! Det er bare så vigtigt, at du får hjælp nu!

Selvmord er en voldsom løsning og der findes altid andre muligheder. Derfor er det vigtigt, at du får hjælp. Måske har du mod til at skrive eller ringe til os på 116111, så vi kan snakke sammen. Vi hjælper mange børn og unge, som har svære tanker – også om selvmord.

Måske kender du Headspace.dk. Her kan man komme ind og få en snak,  du kan også chatte, men du kan også finde adresser på psykiatriske skadestuer, hvor der vil være professionel hjælp at få.

Selvom du beskriver, hvilke tanker du gør dig lige nu, fornemmer jeg en stærk og sej pige bagved det hele. Det er hende, der har fundet mod til at skrive til os. Jeg er sikker på, at det mod kan du du også bruge til at tage det næste skridt for at få hjælp. Og at du får talt med en læge eller skadestue hurtigst muligt.

Jeg håber, du kan bruge mit svar ellers er du velkommen på 116111. Vi vil altid gerne hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.