selvmord!!!!

jeg er en pige på 12 år

jeg har selvmords tanker!!

jeg har ville taget livet på mig selv i 3 år, det kan snart ikke blive ved er ikke god til at åbne op for mig og sige hvordan jeg har det.

Har åbnet mig for nogle og vist dem en bog jeg har skrevet alt ned i men det var det sværeste valg!!.

Hvis jeg skal overleve bare 1 måned mere så skal der ske noget som er det bedste i mit liv men det er der bare ikke noget der kan lige nu.

Det eneste der virker er musik det kan virkelig sætte mine tanker igang og hjælper altid mig.

Men lige nu er den eneste udvej selvmord!!!.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Du skriver, at du har det virkeligt dårligt, og at det har været sådan længe. For du har haft lyst til at tage livet af dig selv i tre år.

Du skriver også, at du har svært ved at åbne op og fortælle om, hvordan du har det. Derfor er det så modigt, at du viste nogen den bog, som du skrev.

Du må have været usikker på, hvad der ville ske, når en anden læste bogen?

Hvem fik bogen at se? Mon du viste den til en voksen? For det er vigtigt, at en voksen ved, hvordan du egentligt har det. Og som bagefter sørger for, at du får den rigtige hjælp.

Når du ikke får den hjælp, som passer til dig, så må du gøre et nyt forsøg – og vise bogen til en anden voksen.

Det er ikke så vigtigt, om du viser bogen til din mor, far, en anden i familien, en lærer – eller en helt anden. Men nogen skal tale med dig og støtte dig i at finde den hjælp, der passer til dig.

Måske kan du ikke finde nogen, selvom du kigger dig godt omkring. Så er det muligt at tale med en bisidder fra BørneTelefonen. For de tanker du har, skal du ikke gå alene med.

De ting, som du taler med den voksne (bisidderen) om,  bliver mellem dig og bisidderen – med mindre noget direkte truer dig og din trivsel. Du kan læse mere om, hvordan vi hjælper her: http://bisidderordning

Når du beslutter dig for at få hjælp, kan du ringe på tlf. 35 55 55 59 og taste 2 for bisidning. I første omgang kan du bare tale med den voksne for at høre, hvordan hun kan hjælpe dig.

Du har også altid mulighed for at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111. Vi kan også tale med dig om, hvordan du kan få hjælp.

Du har også den mulighed, at du kan kontakte Headspace. De kender til, at man kan have det så svært, som du fortæller. De har kunnet hjælpe mange unge, de har manglet nogen at tale med.

Nogle gange skal man prøve mange gange, før man får fat i nogen, der kan hjælpe en videre. Det er vigtigt at være stædig og blive ved – indtil det lykkes. Præcis som du nu har taget fat i os.

Jeg tror på, at du har mod nok til at prøve nogle af de ting, som jeg har skrevet om.

Du skriver, at musik altid hjælper dig. Hvor er det dejligt, at musik sætter dine tanker igang. Og at du har noget i livet, som du kan mærke hjælper dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.