Brev
Selvmord..
Hej BB.
Jeg har det rigtig svært hjemme hos mig selv. Jeg hader faktisk mine forældre og min lillesøster. De har gjort mit liv rigtig svært. Nogle gange vil jeg bare ikke være hjemme så jeg søger tilflugt nede hos min farmor og farfar. Det føles som om at jeg ikke er mere end bare en skal. Intet fyld. Ingen følelser.
Jeg synes selv at jeg er moden i forhold til min alder. Jeg har heller ikke så mange venner. Jeg er meget ensom. Mit liv er et kaos lige nu. I følge mig. Jeg har det bare generelt svært og jeg ved ikke helt hvorfor. Nu til sagen:
Jeg har i lang tid overvejet om selvmord var den rette løsning da jeg synes at mit liv er meningsløst. Jeg har faktisk ikke rigtig grund eller lyst til at leve. (Her til aften overveje jeg kraftigt at tage mit eget liv) Vil i ikke nok hjælpe mig med at få levelysten tilbage?
Kærlig hilsen, den tomme.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære duDet lyder ikke som om, det er særlig rart at være dig lige nu, og jeg er glad for, at du har skrevet. Jeg vil gøre mit bedste for at komme med nogle forslag til, hvem du kan tale med, så du kan få det bedre…Sommetider er det desværre sådan, at det kan være svært at finde lyspunkterne i livet, som du selv beskriver det… Det lyder som om, du har et godt og trygt forhold til din farmor og farfar… Ved de mon, hvorfor du kommer hos dem, og hvordan du har det? Jeg tænker, at det måske kan være en mulighed at prøve at fortælle dem, at du er rigtig træt af dine forældre og din lillesøster… Gad vide, hvad det er der gør, at du er så vred på dem? Tror du, din farmor og farfar ville hjælpe dig med at fortælle dine forældre, at du ikke kan lide at være derhjemme, så I kan få taget hul på at tale om det som familie… Hvad tænker du mon om det?Hvis du synes, det er svært at tale med din farmor og farfar om det, kunne det måske også være en mulighed at sige det til din lærer, at du går rundt og har det rigtig skidt. Har du en sød lærer, som du ville kunne tale godt med? Din lærer ville også kunne hjælpe dig med at få hjælp fra skolens psykolog og måske fra kommunen, hvis der er brug for det… Du skriver, at du føler dig moden af din alder, og sommetider kan det være svært at overskue alle de tanker, der svirrer rundt oppe i hovedet, hvis ens jævnaldrende ser ud til at have det helt fint. Måske er du bange for, at dine veninder ikke vil kunne forstå dig, hvis du fortalte dem om dine tanker… Er det mon sådan du har det? Jeg håber, du kan finde mod til at fortælle om dine tanker og følelser, så du kan få hjælp til at få det bedre…Hvis du ikke synes, at du kender nogen, du ville føle dig tryg ved at tale med, kunne det måske være en mulighed at tale med en af BørneTelefonens rådgivere? Du kan ringe helt gratis og anonymt på 116 111.Pas godt på dig selv.Kærlig hilsen, BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.