SELVMORD!!!

Hej
jeg er en dreng på 12 og jeg har haft den største selvmords trang de sidste par måneder set udefra ser mit liv måske perfekt ud næstformand for elevrådet elevmægler men sådan er det ikke jeg bor alene med min mor og vi har ingen penge hele mit liv begyndte at gå ned ad bakke da min mormor døde i 2008 lidt senere døde min morfar så døde min hund men inden alt det skete døde min anden hund.

og min mor og far blev skilt for ikke så lang tid siden så jeg min mord have sex med en mand som åbenbart havde været hendes kæreste i to år det havde hun bare glemt at sige omkring to gange om ugen er min mor sammen med en anden fyr som hun taler meget med

Jeg stoler ikke på mine venner da jeg ved de ikke er ægte og nok ville bytte mig for et stykke slik mine selvmords forsøg virker aldrig når jeg ikke prøver at begå selvmord skader jeg bare mig selv Så kort fortalt er jeg et nul ikk held i sport ikk held i kærlighed ikk held i noget

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12
Tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet til os, for jeg kan godt høre, at du har brug for at få hjælp til at få det bedre. Ud fra det du fortæller om dit liv, som det har været de seneste år, forstår jeg godt, at du har haft nogle store udfordringer, og det er helt naturligt, at du reagerer med at blive ked af det, når der har været så mange dødsfald og dernæst dine forældres skilsmisse. Jeg kan også høre, at du er en stærk dreng med mange ressourcer, når du samtidigt har overskud til at være med i elevrådet, men selv for stærke drenge kan det blive for meget, når der sker så mange ting på en gang.
Du fortæller, at du kom til at overvære din mor have sex med en kæreste. Jeg kan forstå, at det ikke kan have været rart for dig at se på, og som jeg forstår det, er du måske blevet lidt utryg ved din mor på grund af hendes kærester? Det er jo ikke ualmindeligt, at forældre får nye kærester, når de bliver skilt, men det er jo ikke rart, hvis du oplever at det går ud over jeres forhold.
Du skriver også, at du ikke stoler på dine venner. Du fortæller ikke hvorfor, men jeg tænker, at du måske ikke har mødt forståelse fra dem i forbindelse med, at du har det svært? Måske ved de ikke, hvordan du har det, når det udefra ser ud som om, at det går godt?
Jeg tænker på om din mor (og far) mon ved, hvordan du har det, og at du har forsøgt selvmord? Det vil være en rigtig god ide, at du får fortalt det til nogle voksne. Hvis du ikke kan sige det til din mor eller far, kan du måske vise en af dem det brev, du har skrevet og mit svar? Du kan også gå til din lærer i skolen, hvis du har tillid til ham/ hende og vise brevet der?
Hvis du ikke kan bruge nogen af de muligheder, vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver. Hun eller han vil kunne lytte til dig og muligvis hjælpe dig videre. Jeg tænker, at det nok kunne være godt for dig at være med i en sorggruppe for børn, der har mistet nogen, de var tæt på, og måske kunne din mor også være med der..? Kræftens Bekæmpelse har sorggrupper rundt om i landet. Det vil en rådgiver kunne oplyse dig om. Det kan måske også være en ide, hvis du kunne få hjælp fra PPR (f.eks. så du kunne tale med en psykolog eller en anden støtteperson) i den kommune, hvor du bor. Det vil din lærer kunne henvise til.
Jeg håber meget, at du vil gå videre med nogle af de forslag, jeg har givet dig, for du fortjener at få hjælp, så du ikke skal gå og tumle med så tunge tanker.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.