Brev
selvmor
hej jeg er en pige på 12 og jeg bliver mobbet i skole.
så flere gang om ugen når jeg kommer har jeg piller i min hånd fordi at jeg vil begå selvmor. men af en eller anden grund kan jeg ikke få mig selv til det
her denne anden dag ska jeg i mig selv og blev ind lagt men jeg sagde bare det var fordi at jeg hade tabt kniven. hvad skal jeg gøre vis jeg ikke kan få mig selv til det. jeg vil bare væk 🙁
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Flot du har skrevet. Det lyder til at være rigtigt svært for dig lige nu.
Dejligt at læse du ikke kunne få dig selv til at tage piller. Det må være, fordi du stadig har tro på livet, og det skal du holde fast i. Jeg forstår godt, du er tæt på at opgive det hele, hvis du er blevet mobbet. Mobning er noget af det værste, man kan opleve, det er lige meget, hvor det er, om det er i skolen eller udenfor skolen. Den følelse som du har, deler du med mange, som bliver mobbet. Men det er ikke rimeligt, at nogen skal gå og have det sådan.
Har du mon snakket med nogle voksne om dit problem, eller har du forsøgt og ikke blevet hørt? Jeg tænker, det er vigtigt, du får noget hjælp fra en voksen, som du har tillid til. Hvis ikke du kan snakke med dine forældre, kan det være, at du har en lærer på din skole, en veninde eller vens mor, en i din familie, eller en helt anden. Det er alt for hårdt at være alene med alle de tanker, du har. Det er der ingen, der kan holde til i længden. Du har brug for en, der kan få dig til at få lyst til livet igen.
Jeg ved godt, at det ikke er noget, man fikser fra den ene dag til den anden, men jeg tænker et skridt på vejen - ved at bede om hjælp - kan give dig lidt energi og tro på livet tilbage. Du er allerede på vej ved at skrive til os. Du kunne måske bruge dit brev og svar til os at snakke ud fra eller som en støtte i en samtale med en voksen..?
I skolen er det lærerens ansvar sammen med eleverne at skabe et mobbefrit miljø. Tit forgår mobningen, når læreren ikke ser det, så det er vigtigt, at læreren ved, der er et problem for at kunne gøre noget ved det. Måske er der også andre, der bliver mobbet og har det dårligt, men ikke har haft det samme mod som dig til at bede om hjælp..?
Hvis det hele bliver for uoverskueligt, kunne det måske være en hjælp at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke, og som er vant til at snakke med unge, der har samme problem som dig. De kan måske give dig det sidste mod til at bede om hjælp, så du kan få den hjælp, du fortjener. Du kan også sende SMS til 116 111 eller logge på Chatten, hvis det føles lettere at skrive sammen om det...
De bedste hilsner fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.