selværd? selvmord?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg er glad for at læse, ”at du er den, du er”. For det er måske noget af det vigtigste i et venskab. At man kan være den, man er. Det er altså ikke meningen, at man skal være mindre glad eller mindre ”mærkelig”, bare for at ens veninde skal kunne lide en. Husk det. At kunne sige fra er en vigtig ting at kunne, Så hvis din veninde ikke kan se dine kvaliteter, er det synd for hende. I stedet synes jeg, at du skal overveje at ”dyrke” de andre gode venner, som du nævner i starten af dit brev - måske kan de også komme til at forstå dig, hvis du prøver at forklare dem, hvordan du går og har det?

At tænke på at dø er alvorligt. Det skal tages alvorligt! Jeg vil derfor også råde dig til at fortælle en voksen, hvordan du har det, så de kan hjælpe dig. Det kan fx være dine forældre, en lærer eller måske en helt tredje person, som du selv har i tankerne. Det kan også være, at I finder ud af, at du måske skal have lidt hjælp ”udefra”, fx fra en psykolog, der kan hjælpe dig med at få øje på, at der er meget at leve for.

Men jeg ved også godt, at det kan være rigtig svært at bede om hjælp. Du skal dog vide, at det ofte føles som en stor lettelse, når man endelig får sat ord på de svære følelser - for så er man ikke længere alene. Jeg ved fra andre, at det nogle gange er lettere at skrive et brev. Fx kunne du skrive til dine forældre: "Kære mor og far. Jeg ved, at I har travlt, men jeg har brug for jer. Jeg har det nemlig lidt svært for tiden. Faktisk så svært at jeg nogle gange tænker på at dø,..". Det kan være en god måde at få startet en snak på. Mon det er noget, du har mod på at prøve?

Til sidst har jeg en lille "opgave" til dig. Jeg tror nemlig, at du har brug for at øve dig på at se dine egne kvaliteter. Du skal med andre ord give dig lidt ros hver dag. Det kan fx være: "Jeg ser godt ud, når jeg har flettet hår" eller "jeg er sej, fordi jeg fortalte mor og far om mine tanker". De små komplimenter kan du måske skrive i en "rose-bog", så det hele er samlet. Når du har en "dum" dag, kan du læse lidt i "rose-bogen" og opdage nogle af de ting, som du er god til. Mon du har lyst til at lave sådan en bog til dig selv? Jeg synes i hvert fald, at du fortjener at få øje på dit eget værd.. du er nemlig lige præcis så meget værd, som alle andre. Husk det.

Husk også, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116111.

De allerbedste hilsner
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?