Brev
rammer snart bunden igen!
Hej
Jeg har rammet bunden hvor jeg bare gerne ville være død. Det er ikke første gang det er sket, jeg har haft sådan nogle perioder siden 6 klasse, hvor jeg kun havde to venner. Den ene af dem flyttede så jeg kun havde en ven tilbage. Dem i klassen synes jeg var underlig og mærkelig bare fordi jeg ikke kunne lide det samme som dem. Men siden det har jeg haft perioder hvor det meste af tiden har jeg bare gerne ville have været død.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det! Og det går mig så meget på, jeg falder hen i mine egne tanker i skolen vær dag. Jeg tænker hele tiden på det, og det gør mig skør! Nu står jeg med et nyt problem vores klasser på skolen blev splittet op og der blev dannet nye. Jeg fik tre super gode veninder. Og jeg begyndte at have det bedre med alt. Men nu finder jeg ud af et den ene skal flytte skole. Og de to andre skal også måske flytte skole det ved de ikke helt. Og det går mig på.
Jeg har prøvet og ville sige mit problem til min mor men jeg har bare ikke kunne gøre det. Hun har selv slerosse en sygdom, som man ikke kan kurer, men hun tager medicin for det. Så jeg ville bare ikke have hun skal have mere at tænke på når min storbror også snart skal på gymnasie. Og jeg føler at bare med det mindste ville jeg ramme bunde, og tage mit aget liv.
Derfor beder jeg jer om hjælp.
hilsen pigen der ikke ved hvad hun skal gøre
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tusind tak for dit brev. Jeg er virkelig glad for, at du har skrevet til os, og imponeret over at du har fundet overskud til at skrive et så fint og tydeligt brev.
Jeg synes, at du lyder som en både sej og modig pige. Det lyder som om, at du tør stå ved det, du kan lide, også selv om du uheldigvis har oplevet, at nogen synes, at det var underlig og mærkelig af den grund. Det er jeg rigtig ked af, at du har oplevet, for der skal selvfølgelig være plads til forskelligheder - og du er helt okay lige præcis som du er. Hvor ville verden være kedelig, hvis alle var ens!
Jeg kan virkelig godt forstå, at det går dig på, at to af dine gode veninder måske skal flytte skole. Ved de mon, at du er bange for at miste dem? Det kan være rart at sige det højt - og vigtigt for dem at vide, hvor meget jeres venskab betyder. Ved du hvorfor de måske vil flytte skole, og har I talt alle tre talt om at flytte skole? Måske kan I aftale, hvordan I kan holde kontakten, hvis det viser sig, at de skal flytte.
Du fortæller, at din mor har sclerose, og at du ikke vil have, at hun skal have mere at tænke på. Selv om hun har en sygdom, er hun stadig din mor, og jeg synes bestemt ikke, at du skal holde dig tilbage fra at snakke med hende, selv om du synes, at hun har meget at bekymre sig om. Mon ikke også, at din mor vil sætte pris på, at du har tillid til hende og ved, at du kan komme til hende, selv om hun er syg...? Jeg tænker, at hun også har brug for at være mor for dig og passe på dig, og hjælpe dig til at have det godt.
Hvis det er svært at få det sagt, kan du skrive et brev til din mor eller vise hende det, du har skrevet til os. Måske kan du også starte med at snakke med din far, hvis det er lettere. Det er i hvert fald vigtigt, at du får fortalt nogle voksne, at du er rigtig ked af det. Det er ikke unormalt at få selvmordstanker, når man føler, at man rammer bunden, men det er meget vigtigt, at man fortæller en voksen det. Ofte kan de voksne hjælpe med at tingene bliver anderledes, og det kan i hvert fald give en tryghed at nogen ved, hvordan man går og har det. Det kan også være en lærer, en klubpædagog, en bedsteforælder, en ven af familien eller en anden voksen, du har det godt med.
Husk også at du altid kan ringe 116111 og få en snak med en sød rådgiver på BørneTelefonen. Det er gratis og anonymt, og det kan være en god måde at øve sig i at få tingene sagt højt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen