Brev

På kanten

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

At føle, at man befinder sig på kanten, er rigtig ubehageligt. Man ser måske en masse forhindringer, der blokerer for, at man kan føle sig glad og fri. Og så bliver man ked af det og dybt frustreret. Man mister fodfæstet.

For at komme igennem disse følelser og sådan en tid, tror jeg, at du skal tænke det som en udfordring fremfor en forhindring. En udfordring stiller nye krav til dig, lukker gamle døre, så du lærer at få øje på nye døre, du kan gå ind ad, så du får nye oplevelser og nye venner. Det er hårdt, men det er desværre en tid, mange unge må gå igennem. 

Hvis man føler indre smerte, som man ikke får hjælp til, så ophober der sig en masse negativ energi i kroppen, og så er det, man bare skal have det ud.
Her tænker jeg, at det ville være bedre, hvis du får talt med din gode ven. Også om selvskade og de svære følelser, du kæmper med. Han kan være en god hjælp til at få talt med dine forældre, så de ved, at du har brug for deres støtte og omsorg til at komme godt igennem en svær tid. 

Jeg vil også foreslå, at du taler med din håndboldveninde om, at du er ked af, at I ikke taler sammen, så I kan få situationen løst. Det kan også være dine forældre, der taler med din tæner om, at det er gået lidt i hårknude mellem jer. Selvom det er urimeligt, at hendes forældre ikke vil erstatte din bold, så er det dog vigtigt, at du og hun bevarer jeres venskab, så du kan blive ved at føle, at håndbold er dit tilflugtssted. Det er ikke rart for nogen af jer, at I er uvenner. 

Og så vil jeg foreslå, at du taler med dine forældre om, at du har det rigtig skidt. Du behøver ikke at fortælle, at du skærer i dig selv som det første. Men det er vigtigt, at I kan tale sammen, og at de ved, at du ikke trives. Hvis det er svært, så skriv et brev til dem, så du får forklaret alt det, du gerne vil have, at de ved og hjælper dig med. 

Til sidst vil jeg anbefale, at du bliver ved med at prøve at komme igennem på chatten. Prøv eventuelt på et andet tidspunkt end sidst. Nogle gange kan man være uheldig at ramme et tidspunkt, hvor rigtig mange forsøger at komme igennem, mens det er meget nemmere på andre tidspunkter.

Til allersidst vil jeg anbefale, at du kigger lidt på denne hjemmeside, hvor du kan få hjælp til ikke at skade dig selv: LMSOS

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

LMS

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat