Brev
Overvejer selvmord.
Hej.
Jeg er en pige på 14 år. Jeg overvejer selvmord. Ville gerne snakke med nogen da det ikke er første gang, men jeg har ikke nogen at snakke med. Mine veninder tror jeg laver sjov ellers siger de: Neej det må du ikke. Bare sådan ligeglad.
Mine forældre er skilt og jeg bor hos min far, men der er bare den lille ting: Jeg tror han er ligeglad med mig, tro mig! Jeg snakker overhovedet ikke med min mor. Og så var jeg så uheldig at jeg er den eneste af 4 børn som bor hos min far.
Jeg elsker min lillebror og lillesøster over alt på jorden, men ser dem aldrig! Det er en af de ting der har fået mig til at tænke på selvmord…
En anden ting er at jeg nu går på min 3 skole og bliver bare hele tiden uvenner med en som hedder C…… og når jeg er uvenner med hende så er der ikke nogen der gider snakke med mig. C…… for på en eller anden måde alle til at hade mig. Det har også fået mig til at tænke på selvmord..
Jeg havde en kæreste i lidt over 45 dage, men det ødelagde mine “veninder” så bare lige for mig. Der var ikke nogen af dem der forstod hvor meget jeg holdte af ham, så det er jeg stadig meget, meget, meget ked af/sur over. Det er nok også en af grundene..
Hader mit fucking lorte liv så meget! Vil bare have lidt hjælp, men der ikke nogen der forstår mig:'( Det gør mig ked af det og kan næsten ikke vente på at få hjælp! Jeg syntes ikke mit liv er vær at leve. Vil bare dø!!
KN
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg forstår rigtig godt, at du har brug for at snakke med nogen, og så er det rigtig godt, at du har fundet på at skrive til os. Du fortæller, at du bor hos din far, men at du savner dine søskende, som du aldrig ser. Hvorfor mon det er sådan..? Det lyder ikke rimeligt, at du aldrig er sammen med dine søskende, som du elsker. Når du er 14 år, har du ret til at blive hørt i forhold til, hvor du gerne vil være, og jeg synes da at det er helt rimeligt, at du beder om at du også kan være sammen med din mor og dine søskende.
Jeg forstår også godt, at du er ked af det med din kæreste... Det er svært at miste en, man holder af, og dine "veninder" var åbenbart heller ikke så søde i forhold til din kæreste... Er der mon nogle af lærerne på skolen, som ved hvad der foregår mellem dig og de andre piger, når du har følelsen af, at hende pigen C.... får de andre til at ignorere dig? Det er lærernes ansvar, at alle trives og har det godt i klassen, og det du fortæller lyder som noget, de voksne skal hjælpe med at få stoppet, så I kan få et fællesskab i klassen, hvor der er plads til alle. Ville du mon kunne tale med en sød lærer om det, du oplever?
Jeg forstår godt, at det må føles ensomt, hvis du ikke rigtigt har nogen at snakke med, og dine veninder ikke tror at det er så slemt, selvom du siger at du tænker på selvmord. Jeg synes at det er rigtig godt at du lige nu, når du har skrevet til os, også viser at du har en anden side i dig, nemlig den side der gerne vil have hjælp til at få det bedre.
Jeg synes også, at det er helt rigtig tænkt, at det du har brug for, er nogen du kan snakke med som tager dig alvorligt. Jeg vil derfor opfordre dig til enten at finde en god voksen du kender, som du tror vil lytte til dig, eller evt. ringe til BørneTelefonen og snakke med en rådgiver på 116 111. Du kan fortælle rådgiveren lidt mere om dine forhold derhjemme, og hvorfor dit liv er sådan indrettet som det er i øjeblikket, hvor du ikke ser din mor og dine søskende. Så vil rådgiveren kunne hjælpe dig videre med hvad du evt. kan gøre for at ændre på dine forhold derhjemme.
Jeg håber, at du vil ringe til os, og ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om selvmordstanker
Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.
Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.
Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.
På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.