Overvejer at gøre det forbi

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Disse forårsdage føles ikke nemme for dig, det er tydeligt – for du skriver om selvmordstanker.

Uanset hvad der sker i verden, så har du ret til at fortælle om din situation og tankerne, der presser sig på. Og det er godt, at du ikke gav op – men skrev en gang til!

Du beskriver ret godt følelsen af tomhed og ensomhed; herunder kampen for at stå op om morgenen for at tage fat på hverdagspligterne.

Du er ikke den eneste, der kender til den indre dialog: Du beskriver to stemmer, der diskuterer lidt.

Hvilken stemme er egentlig stærkest i længden? Dén stemme der ønsker livet eller den anden? Man kan godt blive i tvivl.

Det er så tungt, når andre siger, at man blot skal være taknemmelig for dét, man har – når man har det ad helvede til.

Faktisk kan sådan en sætning få en til at føle, at andre slet ikke ’ser’, hvem man er. Netop dén slags kommentarer kan virkelig trigge ensomhedsfølelsen. Og følelsen af at have en usynlig mur rundt om sig selv, der adskiller én fra andre personer.

Jeg ved, at rigtigt mange mennesker har gennemlevet sorte perioder, der temmelig meget ligner dén, du beskriver.

Derfor ved jeg, at det slet ikke er sikkert, at du bliver ved med at have det så dårligt.  Jeg siger det ikke for at trøste.

Når man er ramt af sorte eller depressive tanker, kan man slet ikke forestille sig hvordan, man nogensinde skulle kunne få det bedre. Det er netop dét, der kendetegner depressive tanker.

Jeg er ikke interesseret i at få dig til lægen. Jeg siger blot, at et lægebesøg er en mulighed for dig – hvis du vil have afklaret, om du er ramt af en depression.

Mange andre ting kan hjælpe én frem af mørket. Det er individuelt, hvilke ting, der virker. Men én ting er nok ret sikker: Man har ikke brug for sætninger i stil med du skal bare se lyst på tilværelsen.

Du skriver lidt om dine relationer. Det virker desværre om, du ikke har så mange personer i din omgangskreds, der kan støtte dig i denne situation. Derfor ville jeg i din situation være åben for at tale med fagpersoner, der kan hjælpe.

Hvis du i første omgang (for eksempel på grund af angst) er forhindret i at opsøge fagpersoner, så giver jeg dig her en alternativ mulighed: Det Mentale Motionscenter

Jeg vil dog også lægge denne mulighed til dig: Angst og depression – gratis psykolghjælp

Til slut vil jeg sige, at der er noget ved dit brev, der giver mig en fornemmelse af, at du vil komme igennem denne periode.

Måske din evne til at analysere din egen situation. Måske dit lidt rationelle blik på livet. Jeg tror, du gennemskuer mange ting – måske kan du udnytte denne styrke?

At kæmpe sig ud af de tunge tanker kunne måske blive en form for mission eller opgave for dig?

Du kan altid ringe til os – vi har også åbent om natten. Ring bare på 116 111. Måske vil det være rart for dig at tale lidt med en af de dygtige natte-rådgivere, hvis du en nat alligevel ikke kan sove? Der findes nemlig flere muligheder og ideer end dem, vi allerede har talt om.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.