Overvægt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om dit vægtproblem og mobning fra dine veninder. Det er rigtig flot, at du skriver til os, når du har det svært. Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar til at få lidt smil og glæde ind i din hverdag.

Når jeg læser dit brev, bliver jeg bekymret for dig, og jeg tænker, at det er vigtigt, at du finder en god voksen at snakke med… Du skriver, at du ikke tør fortælle dine forældre, hvordan du har det… Hvem kunne ellers være en god en at betro sig til…?

Hvis du har et godt forhold til din klasselærer, kunne du måske fortælle hende, hvor svært du har det i klassen…? Hun skal hjælpe dig, for ingen skal være kede af at gå i skole… Måske kan din klasselærer hjælpe dig med at aftale en tid med skolens sundhedsplejerske… Hun kender en masse til kroppens udvikling og vil måske kunne hjælpe dig.

Jeg tænker at for dig, så handler det måske også om at komme til at holde af dig selv… Der er ingen, som kan smile og være glade, hvis de inderst inde hader sig selv… Måske kunne du prøve at lægge mærke til alle de positive ting ved dig selv, og så huske på dem… Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært…

Det med at elske sig selv, er altid en svær ting. Man er jo altid sin egen største kritiker… Husk på, at vi alle er unikke hver for sig. Vi er alle sammen helt særlige på vores egen måde… Tykke eller tynde, høje eller lave…

En rigtig god øvelse til at styrke sin selvværdsfølelse kan være at sige noget pænt til sig selv i spejlet… F.eks. kan man bestemme, at man hver aften vil sige 2 positive ting til sit eget spejlbillede, inden man går i seng… I starten føles det lidt akavet og underligt, men i længden vil det måske kunne styrke din tro på dig selv og få dig til at tænke mere positivt om dig selv…

Hvis du tænker, at du gerne vil snakke med en anonym voksen, som kan spørge lidt mere ind til de ting, du skriver her i brevet, er du altid velkommen på Børnetelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage kl. 11-23.

De bedste ønsker BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.