Overdosis og depression

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige

Jeg bliver bekymret for dig, når du fortæller, at du har forsøgt at begå selvmord. Du har kæmpet hårdt og længe med en depression, og jeg tænker, de mange piller måske er et udtryk for, at det er blevet for svært for dig at gå med alene. Derfor er det bare så godt, at du skriver til os for at få hjælp!

Mange tror, at dét at tage en masse piller får én til at falde i en dyb, fredfyldt og dødbringende søvn. Det er dog ikke tilfældet, og mange får så alvorlige smerter og skader, at de må akut på hospitalet. Når jeg starter med at fortælle dig dette, så er det fordi, jeg tænker, det er vigtigt, at ændre ved denne opfattelse. Jeg vil derfor gerne fraråde dig at tage flere piller.

Jeg er helt enig med din veninde i, at det er en rigtig god ide at få snakket med lægen, så du kan få den hjælp, du har brug for! Jeg kan ikke vurdere om, du har taget alvorligt skade af de mange piller, men det er en læge der skal vurderer dette. Derudover tænker jeg også, det er meget vigtigt, at du får hjælp til at takle de svære tanker og følelser. Jeg ved, fra andre unge, der har forsøgt selvmord, at de har fået det godt igen efter at have fået hjælp. Kan det mon være en trøst at tænke på, at du derfor også kan få det godt?

Jeg synes, det er SÅ sejt, at du fortalte din mor, at du ville til lægen. Jeg kan forestille mig, at det har krævet en vis portion mod? Du skriver samtidig, at du ikke har lyst til at fortælle hende hvorfor. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det måske alligevel vil være en lettelse for dig at dele nogle af dine tanker med hende? Det kan også være, at der er en anden voksen, du hellere vil starte med at gå til? Det kunne være en lærer, en nabo eller en bedsteforælder. Måske har du selv en voksen i tankerne, som kunne være god at snakke med? Det vigtigste er, at du får det sagt. Ellers er det også muligt, at du selv kontakter en læge. Du kan ringe og snakke med lægen eller bestille en tid på telefon eller via lægens hjemmeside. Navn, adresse og telefonnummer til lægen, står på dit gule sundhedskort.

Du har taget et modigt skridt ved at skrive til os. Det er ikke alle, der kan finde modet og styrken til at søge hjælp. Jeg tror derfor også, at du med hjælp fra en voksen kan få det godt. Hvis du har brug for nogle ideer til, hvordan du kan få det sagt eller bare har brug for nogen, der lytter, så er du altid velkommen til at ringe eller skrive direkte til os på 116111. Vi vil rigtig gerne tale med dig om lige det, du har brug!

Mange knus

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.