Når det gør ondt i hjertet..

Hej BB
Jeg er en pige på 15, der har brug for hjælp..: Jeg ved ikke hvorfor, men jeg føler mig altid ked af det.. Nogle gange bestemmer jeg mig for at tage mit ejet liv, men jeg tør ikke. Jeg har prøvet på det for ca. 2 år siden med en kniv, men jeg skar åbenbart ikke dybt nok.

Jeg kan ikke finde nogen rigtig grund til at jeg er ked af det.. Kun at jeg ikke gider mit liv mere, og at jeg hader mig selv for at være så sårbar. Jeg har fortalt hvordan jeg har det til min veninde, men det er som om hun ikke tror på mig, eller bare ikke gider at hører på mig?

Jeg er så forvirret, og jeg orker ikke noget i hverdagen. Om morgenen når jeg skal finde noget tøj at tage på, bryder jeg næsten sammen.. jeg ved ikke hvorfor. Og så er jeg forelsket, og jeg er ret sikker på at han ikke har det på samme måde.. Eller jeg ved det ikke.. Vi er venner! Jeg er bange for at det ville ødelægge vores venskab, hvis jeg fortalte hvordan jeg har det.

Mine forældre gider ikke at bruge særlig meget tid på mig.. jo, det gør de, men de hører aldrig på mig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, der er jo ikke nogen der gider mig, og jeg vil IKKE have en psykolog! Har næsten brugt hele mit liv på at snakke med psykologer, fordi jeg har altid haft det dårligt.. men for tiden er det bare blevet så meget værre! Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre 🙁

Hilsen L….

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære L....

Tak for dit brev. Øv, det lyder som om det er svært for dig at finde den rette at tale med.. Og samtidig lyder det som om du har rigtig meget brug for at tale med nogen om, hvordan du har det..

Jeg synes, det lyder, som om det kan være rigtig svært at være dig?! Og samtidig fortæller du også, at det har været en lang periode, hvor du har haft det sådan..

Når du skriver, at du er forvirret - er det mon så også en forvirring på, hvorfor du har det sådan? Det kan være utrolig svært at finde frem til, hvorfor vi mennesker i nogle perioder, synes livet er trist og det hele kan virke uoverskueligt.

Måske kan det hjælpe dig at finde ud af, hvornår du har det bedst..? Måske er der øjeblikke eller stunder, hvor du kan mærke, at det er nemmere at smile, eller hvor du ikke synes det hele ser helt så trist ud..?
Måske er det, når du er sammen med din ven, som du samtidig er forelsket i? I hvert fald kan det hjælpe os til at få flere stunder, hvor vi smiler, hvis vi ved, hvad der får os til at smile.

Du fortæller, at du ikke føler dig hørt hverken hos din veninde eller forældre.. Det er rigtig ærgerligt! Det kan kræve en hel del mod, at fortælle andre, hvis man ikke har det godt og derfor kan vi også blive meget skuffede, hvis vi ikke føler os hørt og forstået.

Nogen gange har de, der skal hjælpe os brug for at vi fortæller dem, hvad vi gerne vil have for en hjælp. Det lyder måske helt skørt, men nogen gange kan det være nødvendigt at sige til sine veninder eller forældre at de bare skal lytte og forstå - og ikke andet! Måske har du ikke brug for en masse gode råd, men bare nogen at dele dine frustrationer med?

Med hensyn til om du måske kan blive kærester med din gode ven.. Det kan være en meget fin balance, hvornår et venskab går over til et kæresteforhold - nogle gør det hurtigt og nogle gør det aldrig.. Nogen gange forsvinder det magiske ved venskabet, når man bliver kærester og andre gange bliver det bare helt skønt.. Og det frustrerende er, at man ikke kan vide det på forhånd.

Men måske kan du prøve at lægge mærke til små signaler fra din ven eller noget han siger, som kunne betyde, at han også er interesseret i dig? Det er jo ærgerligt, hvis I begge går rundt og tænker sådan og aldrig finder ud af det.. Samtidig kan det nok også påvirke jeres venskab, hvis du spørger ham, og han kun vil være venner.

Du er selvfølgelig altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver!

De bedste hilsner fra
BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.