Brev
Mit psykiske helbred er blevet værre
Jeg vil helst ikke sige at jeg har nogle psykiske sygdomme, som f.eks. depression, anxiety osv, eftersom jeg har aldrig fået en diagnose.
Det er svært at beskrive dit problem så andre indser hvor seriøst det enligt er, men jeg kommer til at prøve så godt jeg kan.
Jeg har en fantastisk familie. Jeg har nærmest aldrig mistet nogen, jeg er aldrig blevet mobbet eller misbrugt af mine forældre, så mange kommer højst sandsynligt til at spørge “hvorfor har du så brug for hjælp? Du har jo sådan et godt liv!”
Men her kommer problemet. Det sidste år har jeg haft the skidt, men dog, jeg skjulte det for alle, for jeg var bange for kommentarer som “Ej, han leder bare efter opmærksomhed” og sådan noget. Udover det, har jeg meget lidt selv-værd og hader mig selv. Ja, jeg bogstaveligt talt HADER mig selv. Når jeg ser mig selv i spejlet, tænker jeg “Shit, hvor er jeg helvedes grim,” og andre meget undervurderene tænker, og når jeg tænker på alt dette, mener jeg det. Det ikke den typiske “jeg leder efter opmærksomhed” ting. Nej, jeg mener det, inderst inde har jeg det på samme måde, at jeg er helvedes grim.
Nu, til det næste problem. Jeg tror, at jeg har noget der kaldes social anxiety på engelsk. Dette betyder, at jeg er skrækslagen for situationer hvor jeg skal være social. Jeg har det ikke i så høj grad at jeger bange for at gå ud af huset, men jeg er stadig bange for typiske sociale situationer, som at betale for noget i en butik hvor jeg står foran kassen og andre folk ser på mig.
Og nu, en hel tredje ting. Jeg føler følelsen af nervøsitet hele tiden, 24/7. Nogle gange er følelsen så lille at jeg lægger ikke engang mærke til den, men andre at det nærmest gør ondt.
En fjerde ting er at jeg er bange for at blive dømt på mit udseende eller opførsel af andre. Dette lægger dog nok under social anxiety.
Og nu, til den sidste ting. Det sidste halve år har jeg haft selvmordstanker. Alle disse problemer jeg har havde gjort mig træt, hver dag var bare en følelser af nervøsitet, tristhed og had. De sidste par uger har alt det, jeg elskede at lave, alt det jeg holdt af at lave, er blevet… Ubrugeligt. Hver gang jeg prøver, finder jeg ikke den samme glæde som jeg gjorde engang. Hver eneste dag kommer jeg i skole. I skolen tænker jeg bare på, at komme hjem så hurtigt som muligt, og så snart jeg er hjemme, håber jeg bare dagen allerede var ovre. Før tænkte jeg på, hvordan jeg ville begå selvmord. Idag, tænker jeg på hvad der kommer til at ske, efter jeg har gjort det. Min hjerne har allerede indstillet sig til, at jeg kommer til at begå selvmord ligemeget hvad jeg prøver på at gøre.
Jeg har brug for hjælp. Det det eneste jeg spørger om. Bare… Få mig ud af alt det her lort. Bare få mig til at være normal igen.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år,
tak for dit brev til BørneTelefonen. Det er rigtig modigt og sejt, at du skriver, og jeg skal forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Jeg syntes du er virkelig god til at beskrive hvordan du har det, og det er virkelig godt for så er det nemmere at hjælpe dig. Jeg kan forstå på det du skriver, at du har fået det værre, og jeg bliver virkelig bekymret over at læse, hvor dårligt du har det nu, og at du går og tænker på at ende dit liv.
Du skriver, at du hader dig selv. Når man hader sig selv så følger typisk alle de andre følelser efter, som du også beskriver at du har, nervøsitet, social angst, tristhed, had og som så kan føre til selvmordstanker.
Men kære du. Du er så ung og har et langt liv foran dig. Nogle gange er livet forfærdelig hårdt, men du har taget det første modige skridt til at få det bedre ved at skrive til BørneTelefonen og det er virkelig godt og super modigt.
Du skal have hjælp til at få vendt hele situationen. Du skriver, at du har en fantastisk familie, men ved de hvor dårligt du går og har det? Kunne det være en idé, at tale med dine forældre om det? Du kunne for eksempel vise dem dette brev. Det kan være en hjælp og en støtte. Du har brug for at følge dig mødt og blive lyttet til og hjulpet, så du kan få det bedre.
Ud fra den ærlige beskrivelse du har givet mig af dit liv, vil jeg anbefale I kontakter din læge. Som du selv skriver, så kan man ikke give sig selv diagnoser, det kan kun lægen. Lægen vil kunne tale med dig og undersøge hvilken hjælp, der kunne være bedst for dig. Måske lægen vil anbefale du får talt med en psykolog.
Du har taget et første stort skridt ved at skrive til os, så du har modet i dig. Skulle du føle, du har brug for at vende dine tanker med en rådgiver eller øve dig lidt på hvordan du kan tage næste skridt, er du meget velkommen til at kontakte BørneTelefone på 116 111, her sidder en sød rådgiver klar til at snakke med dig.
Jeg sender dig et kæmpe kram og ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen