Brev
Mit liv bryder sammen
Hej brevkassen
det hele startede da min far fandt sammen med min papmor det var så godt derhjemme og min far stoppede med at drikke og røg meget mindre men så en dag fik hun hjerte stop.
Efter noget tid fik min far en ny kæreste og de drikker og ryger helt vildt meget og min søster og jeg kan slet ikke holde hende ud. De har hele tiden højlydt sex og det er vildt frastødende og vi har sagt det til dem men de stopper ikke.
Hjemme hos min mor er det heller ikke meget bedre hun er altid over hos sin såkaldte “ven” som også er min fars gamle kærestes søn, sønnen er på alder med min mor men jeg synes stadig det er klamt og jeg kan slet ikke fordrage ham han fejler vidst også noget psykisk det sagde min papmor hvertfald men hver gang jeg siger det til min mor bliver hun sur på mig.
Min mors ven har også været voldelig overfor min søster så det får mig til at hade ham endnu mere.
Min mor er aldrig hjemme og vi passer os selv nogle gange laver vi selv mad fordi hun først kommer hjem ved 11 tiden.
Det går også ud over min skole da jeg ikke altid kan få lavet lavet lektier da hun aldrig er hjemme og jeg ser ikke rigtig min far lige for tiden.
Jeg overvejer virkelig selvmord og jeg græder næsten hver dag men så tænker jeg på alle mine dejlig venner og veninder for dem har jeg mange af det eneste der kan gøre mig glad er at komme i skole og at ride.
Jeg tror kun at 2-3 personer ved hvordan jeg har det da jeg nok har meget facade og virker som en lalleglad person men i virkeligheden har jeg det forfærdeligt
hjælp mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige,
Hvor er det godt, at du har haft mod og overskud til at skrive til os. Tak for det! Jeg forstår dig godt, når du skriver, at du ikke orker mere, for det lyder til at være hårdt for dig lige nu både hos din mor og hos din far, og det er bestemt ikke rimeligt, at du skal tage så meget ansvar for alting og behandles på den måde, som du beskriver.
Det er, som du sikkert ved, din mor og far, som har ansvaret for, at du vokser op i en tryg ramme og passer på dig, til du bliver 18 år. Det lyder det ikke til, at de gør lige nu. Det er vigtigt, at du får noget hjælp NU, så du ikke er alene med alt det uro, der er hjemme hos jer, og at du får den hjælp, der skal til for, at du får lyst til livet igen. For at få hjælp til det derhjemme, er det nødvendigt at tale med nogen om det. Nogen som kan og vil hjælpe dig og din søster med at få det godt, både hjemme hos din far og hos din mor. Du skriver, at 2-3 kender til de ting derhjemme, men mon de eller en af dem kan hjælpe dig med at få hjælp. Hvis det er veninder, så kan de måske støtte dig i at tale med en voksen, der kan hjælpe?
Kender du en voksen, som du har tillid til, en som du kunne fortælle, hvordan det er at være dig lige nu, og en som kan hjælpe med at finde den hjælp, der skal til i din familie. Det kunne være en af dine lærer, en venindes mor, en voksen fra din rideklub eller en helt anden. De voksne skal hjælpe dig, når du fortæller om de ting, der sker derhjemme. Det kan være ved at ringe til kommunen og snakke med en, der kan hjælpe dig og din familie. På kommunen findes der socialrådgivere, som skal hjælpe familier som din med at få lagt en plan for, hvordan I kan få det bedre.
Når du finder en voksen, som gerne vil hjælpe dig med at gå til kommunen, men er i tvivl om, hvordan det skal gøres, kan de også ringe til os på vores ForældreTelefonen tlf. 3555 5557. Også selvom de ikke er dine forældre, så kan vi vejlede dem.
Det kan også være, at du har brug for en bisidder fra BørneTelefonen, så kan du ringe eller sms'e ind til os på 116111 eller logge på Chatten, så hjælper rådgiveren dig med at få en bisidder. Du kan læse mere om vores bisiddere her:
En bisdder kan f.eks. underrette kommunen, hvis det er svært selv at gøre det. Bisidderne kan også tale din sag overfor kommunen, så du får den støtte og hjælp, du har brug for og ret til, så du og din søster bliver passet ordenligt på.
Jeg forstår godt, du ikke har fortalt det til så mange, som du skriver. Jeg ved fra andre, der har oplevet det samme som dig, at de er flove og forsøger at gemme det væk og måske se ud som om, de er mere glade, end de faktisk er i virkeligheden. Men som du også selv har oplevet, går det ikke væk af sig selv. Derfor er det vigtigt, du finder én at snakke med. Jeg ved godt, at det er svært at få taget hul på sådan en samtale. Det er bare så vigtigt, at du får fortalt, hvordan det er hos jer for at kunne få den hjælp, du fortjener. Du kan bruge dit brev og svaret til os at snakke ud fra. Det kan nogle gange være en hjælp.
Måske er det skræmmende at tænke på, hvad der sker, når du får hjælp udefra? Men du må aldrig blive i tvivl, uanset hvordan din papmor, mor, mors ven eller din far reagerer, så er det det helt rigtige, du kan gøre i den her situation, når dine forældre ikke passer ordentligt på jer. Selvom han (eller din mor?) måske bliver vrede eller bange, kan du være sikker på, at der vil være folk, der kan passe på dig. Desværre er du ikke den eneste der oplever det her, og mange tør ikke bede om hjælp. Men det gør du heldigvis!
Det er dejligt at læse, at du har veninder og ridning som du er glad for. Dine veninder er heldige at have en veninde som dig, der husker at sætte pris på veninde venskab. Specielt når du har så meget andet i dit liv, der ikke er godt lige nu.
Jeg håber, du holder fast i dit mod og din vilje til at få den hjælp, du fortjener og har ret til. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder rådgivere klar til at snakke mere med dig. Vi vil meget snakke med dig og hjælpe dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen