Mit liv braser sammen

Hej BB.

Jeg sidder lige nu og gennegår mit liv. Der er mange ting jeg er nød til at få ud nu. Jeg har i flere år blevet mobbet af alle. Alle dem i min klasse, min veninde. Selv mine forældre. Jeg har ingen selvtillid overhovedet. Mig og mine to halvstorebrødrer har aldrig haft et nnært forhold da jeg kom sent og vi aldrig har boet sammen.

Jeg har altid elsket at danse og synge men når jeg gør det får jeg altid at vide at jeg er talentløs og er toneløs. Er det meninge at jeg græder når jeg tænker tilbage. Er det meningen at jeg skal skrive om hjælp. Er det meningen at jeg skal leve med al den smerte. Hvorfor skal mit liv være sådan. HVORFOR MIG?!!!!!

MANGE i min famillie er døde og det føltes meget tungt i mit hjerte. Jeg er så vant til det er jeg ikke engang kan græde. Min babo blev begravet idag og jeg kunne ikke komme med. Det sårede mig dyt da jeg elskede ham højt. Min morbror døde da jeg var lille d. 23 december 2006. Jeg har aldrig kunne holde en “rigtig” jul siden. Jeg græder ALTID. Jeg sidder og græder nu men ikke højt fordi min mor mener “Det er nogen pjat”.

Hele mit liv er ved at falde fra hinanden. Jeg kan ikke klare det mere. Jeg er et nervegrag, jeg føler mig uelsket og tænker hvorfor jeg er her på jorden. Hvorfor er der ikke nogen der vil dræbe mig. Min smerte kan jeg ikke klare mere. Jeg stikker tit af. Både hjemmefra og fra skolen. Så bryder jeg grædende sammen. Jeg vil ikke i skole. Jeg vil ikke være hjemme. Jeg vil ikke leve. Jeg er får bange til at begå selvmord men snart kan jeg ikke mere. Om det er imorgen eller om 10 år ved jeg ikke.

Jg har det svære selv været en mobber men stoppede da jeg opdagede hvordan folk bliver bagefter. De bliver aldrig de samme igen. Det eneste der beroliger mig er når jeg ser nogen dø i krimier , gysere o.s.v. Er det normalt? Jeg er også DL. Diaper Lover Jeg drømmer om at gå men ble og blive passet som en baby men jeg tør ikke at sige det til nogen.

Vil i ikke hjælpe mig? Jeg har fået så mange afslag i mit liv. Jeg kan ikke klare flere. Mit liv braser sammen. DEt har taget mig 2 timer at skrive det her. Vil i ikke nok svare?

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit ærlige og modige brev. Jeg kan godt forstå, det må have taget tid at gennemgå dit liv på den måde og få det skrevet ned, men hvor har du beskrevet dine tanker flot.

Nej, det er ikke meningen, at du skal græde og leve med så meget smerte, men at søge hjælp her i brevkassen er et stærkt og sejt skridt væk fra det, der gør ondt og virker uoverskueligt.

Du har mistet flere af dine kære, og du har været udsat for mobning, og jeg kan tydeligt læse i dit brev, at det har sat sine spor. Du skriver, at du har været stukket af både fra skolen og hjemmefra flere gange, og det ser jeg som et tegn på, at du forsøger at vise de voksne omkring dig, at du har brug for, at de opdager, at der er noget galt..? Men det lyder også som om, de ikke helt har forstået, at du har brug for hjælp? Du skriver ikke noget om, hvordan de voksne har reageret på, at du stikker af? Er der mon nogen, der har forsøgt at snakke med dig om, hvad der får dig til at stikke af? Nogen der har lyttet til dig?

Jeg tænker, at når man går med så mange svære tanker, har man brug for, at en god og varm voksen kan lytte og tro på, hvad man siger. Mon du kan komme i tanke om sådan en voksen blandt dem, du kender? Sådan som du beskriver din mors reaktion, når du græder, kan det godt lyde som om, det ikke er så let at tage hul på sådan en samtale med hende? Men måske, hvis du lader tankerne søge lidt længere ud blandt dem, du kender, kunne der findes en, du tænker ville lytte til dig? Nogle gange kan hjælpen vise sig at komme fra et sted, man ikke i første omgang havde tænkt på at søge...

Hvis du alligevel ikke kan komme i tanke om nogen, så vil jeg fortælle dig, at der sidder søde og dygtige rådgivere her på BørneTelefonen på alle hverdage kl. 11-23 og om lørdagen kl. 13-17. Man kan både ringe på 116 111, og man kan logge på BørneChatten og skrive direkte med en rådgiver. Det er der mange børn og unge, der har fundet rigtig meget hjælp og støtte ved at gøre. Måske var det et sted at starte for dig?

Med alt det du fortæller, så tænker jeg i hvert fald, at du har brug for en at betro dig til. Måske kunne en psykolog være god at snakke med, for det lyder som om, du måske ikke har fået bearbejdet din sorg over din onkel og din nabo? Og når du også nævner, at du ikke tør fortælle nogen, at du er "Diaper Lover", så kunne det være en måde at få snakket om det på med en voksen, som er vant til at snakke med børn og unge om svære ting. Det ved jeg ikke, hvad du tænker om? Hvis du tænker, at du godt kunne have mod på at snakke med en psykolog, kunne du eventuelt starte med at spørge på skolen (efter sommerferien), om du kan komme til at snakke med skolepsykologen. På de fleste skoler er der også en sød sundhedsplejerske, man kan snakke med, hvis man er i tvivl om det er normalt at have tanker om forskellige ting, som du har.

Mon det hjalp dig lidt videre? Det håber jeg, for jeg tænker som sagt, at det ikke er meningen, at du skal være så ked af det - du skal have den hjælp, du har brug for, og som du har rakt så modigt ud efter.

De bedste ønsker fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.