Mine forældre truer mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige 13 år.

Hvor er det godt, du skriver ind til BørneBrevkassen. Du beskriver din situation meget flot, og jeg kan læse, at du er rigtig ked af det lige nu, og at du synes, du har været det et stykke tid, hvilket desværre har ført til, at du går med selvmordstanker og er begyndt at skære i dig selv... Jeg kan ikke læse, om din spiseforstyrrelse stadig fylder, men jeg er i hvert fald rigtig glad for, at du har skrevet ind til os, og jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig videre.

Når jeg læser dit brev, er det første, jeg tænker, at det er meget vigtigt, at du finder frem til en voksen, du kan tale med, der vil lytte til dig og hjælpe dig videre. Jeg tænker, det er rigtig vigtigt, at du ikke føler, at du står alene med det hele, og at du føler, der er voksne, der lytter og gerne vil hjælpe.
Det er derfor vigtigt for mig at bruge en stor del af mit svar på at hjælpe dig med at finde frem til en sådan voksen. Det håber jeg vil være brugbart for dig. Du skriver ikke så meget om din mor, og om du kan tale med hende... men måske kan du det? Det ser ud til, at der har været tale om, at du skulle tale med en psykolog, hvordan blev det sat i gang... kan du på sammen måde sætte det i gang igen?
Det kan også være en lærer på skolen, en nabo eller måske et andet familiemedlem? Endelig har alle kommuner en ungerådgivning, hvor man kan henvende sig anonymt og få råd og vejledning... Måske din skole har en skolesocialrådgiver, der kan hjælpe dig med at finde frem til denne rådgivning? Ellers kan du - hvis du opgiver dit navn og adresse få hjælp fra Børns Vilkårs bisidderkorps, som kan hjælpe dig med al kontakt til kommunen. Det kan du læse mere om her >>.

Jeg kan forestille mig, at det kan være svært selv at henvende sig, og jeg tænker også, det kan være svært at fortælle om dine tanker og problemer til en voksen og vide, hvor du skal starte. Her kan det fx være en hjælp at bruge det brev, du allerede har skrevet til mig, og måske mit svar? Du kan evt. vise det til den voksne, du søger hjælp hos.

Jeg er glad for at læse, at du har en kæreste, du er glad for, og som giver dig grund til at leve. Det virker også som om din mor, dine søskende og dine venner betyder meget for dig, og du skriver også, at du går til fodbold, hvilket fortæller mig, at du måske har mange ting omkring dig, der betyder noget for dig.  Men som det er lige nu er det måske lidt svært at få øje på, fordi de andre ting og konflikterne med din far og papmor fylder så meget.
Det kan evt. være en god ide at holde en positiv dagbog/notesbog, hvor man hver dag skriver 1-10 positive ting ned, der er sket i løbet af dagen. Det kan måske hjælpe dig til at få øje på dem og huske dem... Måske det kunne være noget for dig? (Jeg tror en positiv dagbog vil kunne hjælpe dig på vej, men jeg tænker stadig, at det er vigtigt, at du forsøger at finde frem til netop den voksne, der kan hjælpe dig.)

Måske har du allerede fundet frem til, hvem det skulle være, men hvis det stadig er svært, og hvis du ønsker yderligere hjælp til at finde frem til, hvordan du kan henvende dig på kommunen, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på BørneChatten.

Jeg håber, du finder frem til den hjælp, du har brug for.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.